CITAT (Huggorm @ 08-12-2009, 20:39)

Min enda magnolia, en magnolia kobus har jag planterat inträngd mellan en rönn och en ek i en bergsskreva med vandrande skugga. Jag försöker efterlikna naturen och hoppas den skall trivas på platsen. Sträcker den ut rötterna lite kommer den att hitta prima jord med en hel del mull, vilket är vad den vill ha. Jag har helt enkelt inte plats att låta alla träd bli solitärer, och särskilt då inte ett träd som ser mest ut som en sälg ända tills den blommar om kanske tio år.
Magnolia kobus... en sån måste jag ha! Blommar om tio år... det kan jag vänta på!
(Man ska inte underskatta sälgen, den är faktiskt vacker i stammen. Åtminstone är min monstersälg det som snart närmar sig 25m. Dessutom är det ett enormt viktigt träd ur ekologisk synvinkel).
CITAT (KURT @ 09-12-2009, 07:35)

Varför inte välja fler träd som fåglar och andra djur kan ha mera nytta av. Träd som bär olika sorter frukter eller bär.
I skogen växer både sötkörsbär, vilapel, rönn, oxel, krikon, slån, hagtorn, hägg och fläder. Sedan så har jag planterat bok och några ekar finns redan för de lite större fåglarna och djuren. Nötskrikan hjälper till att plantera nya ekar varje år. Kom gärna med andra tips på träd som bär frukter som fåglarna tycker om, det vore väldigt välkommet eftersom jag i högsta grad tänker på våra små (I denna skogen sitter 60 holkar uppe där jag i år haft häckning av kattuggla, stare, entita och tofsmes för att nämna några utöver de vanliga fåglarna). Fler småbuskar med bär är inte lika intressant eftersom skogen ska hållas öppen i de undre regionerna. Även alla barrträd är viktiga för våra småfåglar. Många äter dess frön i lika stor utsträckning som bär och frukt.
CITAT (Janne56 @ 09-12-2009, 17:39)

Ett verkligen imponerande projekt! Det kommer att bli en tjusig skog så småningom. Ett förslag på ytterligare ett träd för skogen: Manchurisk valnöt. Skulle bli ett fint komplement till den svarta valnöten. Manchurisk valnöt är härdig, växer fort och ser väldigt exotisk ut. (Om du inte hittar frön eller plantor av den, så har jag gott om småplantor).
Vad roligt med småplantor av Manchurisk valnöt! Har du drivit upp dem från egna nötter?
Den svarta valnöten växer också så det knakar! Jag har försökt få tag i manchurisk valnöt utan framgång. Googlade på bilder och visst är det ett läckert träd!
Det finns en manchurisk vingnöt i stadsparken i Västerås som jag ska försöka få fröer av när det dagas (Har inte lyckats ännu... har inte hittat nån som säljer heller

)
Tack alla, jag läser era tips med stor förtjusning