Intressant diskussion detta.... Förs plötsligt sisådär en 15 år tillbaka i tiden till när man själv gick på gymnasiet, betänk att detta var då den sk. "alkoläsken" kom och det skrevs hyllmeter om hur farligt det var och att en hel generation nu skulle bli alkoholister

Min personliga erfarenhet är att totalförbud mot något (ex alkohol) leder till ett av två möjliga beteenden; 1) Tonåringen testar så fort det är möjligt (och tro mig, möjligheterna finns ALLTID) eller 2) tonåringen gör som föräldrarna säger, vilket som är troligast kan man ju själv räkna ut.
Alltså, att totalförbjuda något, utan en dialog först är inte en metod jag kommer tillämpa, om jag ska uttrycka mig finkänsligt. Hade en kompis vars föräldrar tillämpade detta, det slutade med att de fick hämta en dotter på akuten (magpumpad) och den andra stod bredvid och såg ur som ett fån.....
Är själv uppfostrad med att få smaka hemma, inga mängder, men om det dracks vin fick vi gärna smaka. Hände också att vi fick en flaska vin om vi skulle ha tjejmiddag hemma. Dock aldrig sprit eller några större mängder, utan bara lite vin till maten. Trots detta slapphänta

agerande har varken jag eller kompisarna blivit någa alkoholister... Tvärt om, faktiskt.
Argumentet att den som bjuds hemma skulle bli alkoholister eller dricka mer som vuxna köper jag inte!. Det handlar med största sannolikhet INTE om alkoholen utan om attityden till alkohol och reaktionerna på alkohol. Dessutom, i familjer där det konsumeras stora mängder alkohol varje dag eller varje helg, finns med största sannolikhet stora problem som ligger bakom alkoholkosumtionen, och att växa upp under dessa omständigheter, med dessa problem kan förmodligen ge stora effekter på barnen, totalt oavsett alkohols inblanding eller ej....
Jag tror på att ha en dialog, att förklara och vara tydlig med konkreta argument. Att bara säga att "sådan är lagen" är lika korkat som tonåringens "
alla får/gör/har".... Framför allt tror jag det är viktigt att man inte "dömer", att barnet/ronåringen känner att OM något blir fel, så ska de våga berätta eller ringa efter hjälp. Att man är förstående och försöker arbeta med en konstruktiv lösning.
För mig som förälder är det illa om barnet dricker sig redlös på en fest, men ÄNNU värre är det om den körs hem av polis eftersom den inte vågar ringa mig så jag kan hämta honom/henne.......
Vad gäller droger, behvöer vi inte ens ta upp det eftersom orginalfrågan gällde starkcider. Jag skulle vilja säga att jag anser det beror på flickan, på typen av fest, på kompisarna etc. En starkcider på en tjejmiddag hemma som inte slutar på disco/Krogen skulle jag tyck är OK, många på en stor FF-fest eller förfest för en helnatt på stan - aldrig.