Sidor: 1, 2, 3, 4
netaave
Har råkat i diskussion med en annan tonårsmamma som tycker det är helt ok att hennes tonåring dricker starkcider när dom har fest hemma. Tösen är 17 år och går fortfarande i skolan.
Jag tycker inte det känns ok, är det tillåtet hemma anser jag att då kan man inte säga ifrån annars heller. Ingen av mina har ens smakat innan dom själva kan handla.
pejori
Jag kan bara svara för hur jag gjorde...
Ett klart och tydligt nej..
skogstroll
nog ingen bra idé, man får en taskig syn på alkohol som kan leda till värre
Nauti
Det finns samband mellan hur tidigt man börjar dricka och hur stor alkoholkonsumtion man kommer att ha som äldre. Jag antar att det är ganska svårt för det kan slå fel oavsett hur man gör.

Om man säger att det är okej så kanske det leder till en högre alkoholkonsumtion och alkohol kan ju öka nyfikenheten vad gäller andra droger, även om alkohol ju är faktiskt en mycket värre drog i flera avseenden än många andra av de lättare drogerna oavsett subjektiva åsikter. Men även till att nyfikenheten och konsumtionen minskar eftersom det är tillåtet och tillgängligt.

Att däremot säga nej däremot kan ju innebära att de myglar, skaffar sprit på annat håll(som av flera anledningar kan anses mycket värre) och dricker mer eftersom det är spännande då det är förbjudet. Eller så respekterar de det och dricker mindre, men då kan de ju börja dricka senare när föräldrarna inte har mycket att säga till om ändå.

Jag fick dricka bäst jag ville när jag var ganska yngre, hur det påverkade mig eller kunde påverkat mig vet jag inte, det känns som att det kan gå hur som helst. I dag dricker jag väldigt sällan i alla fall. Men att ha en öppen relation till barnen om drogbruk tycker jag skall vara givet snarare än att föräldrarna inte har någon kontroll, även om de nu tror sig ha det. Jag tror att man vinner mer på en öppen och tolerant inställning kombinerat med att man sätter begränsningar.
skogstroll
kanske nån borde sagt nåt när man var yngre om att man kan få problem. När jag gick i skolan var det mest skräckfilmer om narkotika och inte alkohol
Nauti
CITAT (skogstroll @ 10-12-2009, 13:41) *
kanske nån borde sagt nåt när man var yngre om att man kan få problem. När jag gick i skolan var det mest skräckfilmer om narkotika och inte alkohol
Ja, de där skräckfilmerna bygger inte särskilt mycket på fakta och realistiska exempel heller. Om man använder sig av sådana drogdesinformationstaktiker för att skrämma folk så leder det inte till någonting positivt. Vad händer när de upptäcker att det som påstods i filmerna och det som skolorna lär ut inte stämmer och att det inte är så farligt som de påstod och att mycket var påhittade saker för att skrämma folk till att hålla sig borta från droger?

Då tappas ju förtroendet för sådana kampanjer och då kan det leda till att de även tror att andra farorna med de andra drogerna också faktiskt är överdrivna, vilket de nödvändigtvis inte är. Alkohol är en beroendeframkallande och skadlig drog som alldeles för ofta glorifieras och romantiseras i Sverige, det leder absolut inte till att någon inser farorna med den.
skogstroll
måste säga att skräckisarna om droger gick hem hos mig i alla fall... jag har inte ens rökt en cigarett. Alkohol däremto kanske kunde varit bra att ha skräckisar om också!
Nauti
CITAT (skogstroll @ 10-12-2009, 13:55) *
måste säga att skräckisarna om droger gick hem hos mig i alla fall... jag har inte ens rökt en cigarett. Alkohol däremto kanske kunde varit bra att ha skräckisar om också!
De går nog inte hem nu för tiden när ungdomar har tillgång till internet och objektiva fakta om drogerna. Även en hel del subjektiva åsikter som är tvärtemot de drogdesinformationsfilmerna förmedlar också. Jag hoppas inte att Flashback är det första ställe folk läser på om droger på i alla fall tongue.gif
skogstroll
tja försöka duger.... jag har i alla fall inte rört några droger smile.gif
MariaS
Mina döttrar har fått lov att smaka, när de suttit i sällskap med oss "vuxna". Samtidigt har de på nära håll fått se alkoholens baksida, då deras far arbetade i många år som ordningsvakt på innekrogarna. Däremot har de ALDRIG fått tillgång till alkohol till fester eller liknande, innan de själva hade åldern inne.

Idag vet jag att inget fusk skedde och deras syn på alkohol är precis sådan som jag ville att den skulle bli. Men det handlar ju mycket om att man talar med sina barn också! Att ALLTID tala om för dem varför förbud och tillstånd finns!
pejori
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 14:09) *
Mina döttrar har fått lov att smaka, när de suttit i sällskap med oss "vuxna". Samtidigt har de på nära håll fått se alkoholens baksida, då deras far arbetade i många år som ordningsvakt på innekrogarna. Däremot har de ALDRIG fått tillgång till alkohol till fester eller liknande, innan de själva hade åldern inne.

Idag vet jag att inget fusk skedde och deras syn på alkohol är precis sådan som jag ville att den skulle bli. Men det handlar ju mycket om att man talar med sina barn också! Att ALLTID tala om för dem varför förbud och tillstånd finns!

Precis...Här blev det aldrig något tjafs om saken..
Men jag personligen, var heller inte själv påverkad, när jag kom med "förbuden"
Det är kanske inte lätt, att sätta regler som efterföljs, om man själv dricker för mycket som förälder.
netaave
När det gäller narkotika så börjar ju de flesta med hasch och då är det ju rökningen man ska se upp med enligt Fmn. (Föräldraföreningen mot narkotika)
Någon som inte röker cigaretter, röker ju inte hasch heller och frestas inte heller att prova tyngre grejer.

Min äldsta son dansade ju och det var liksom inte aktuellt att hänga med kompisarna på stan, var bara dans där o tävlingar nästan varje helg, minns inte när han drack första gången men varken han eller frun dricker speciellt mkt idag heller.
Mellandottern drack lite bubbel på sin student men tyckte inte det var nån höjdare, hon kan dricka 2.25 cider idag men vitt vin vill hon gärna ha lite läsk i.
Den yngsta som ju också dansar har tagit ett beslut att inte dricka alls, hon umgås också med kompisar som tagit samma beslut, verkar nästan som en "trend" att inte göra det.
Ingen av dom har rökt, den äldsta snusar lite nu.

CITAT (pejori @ 10-12-2009, 14:14) *
Precis...Här blev det aldrig något tjafs om saken..
Men jag personligen, var heller inte själv påverkad, när jag kom med "förbuden"
Det är kanske inte lätt, att sätta regler som efterföljs, om man själv dricker för mycket som förälder.

Det där tror jag också är viktigt, att man föregår med gott exempel. Vi kan visst ta ett glas till maten även om dom är med, men dom ska ju också se att man klarar det och att man stoppar i tid och inte blir påverkad. Sen kör vi stenhårt med varannan vatten och då blir man ju inte påverkad.
Nauti
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 14:09) *
Däremot har de ALDRIG fått tillgång till alkohol till fester eller liknande, innan de själva hade åldern inne.

Så där har jag hört många föräldrar säga och vara övertygade om tongue.gif Alla vill nog tro att de lyckats perfekt med sina barn och att de är änglar.
4:an
Vi i vår familj tror på att avdramatisera alkoholen...det innebär att ungdomarna har blivit erbjudna att smaka då vi druckit vin eller öl till maten på lördagkvällarna. Det var ungefär från 18 års ålder....sådär...Idag är dottern 26 år och näst intill total motståndare till alkohol och sonen på 22 kan gott ta sig en festkväll emellanåt. Det har aldrig blivit något överdrivet.....så jag och min man tror på att man inte skall göra det till något förbjudet utan istället visa hur man handskas med alkohol.....
MariaS
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 14:25) *
Så där har jag hört många föräldrar säga och vara övertygade om tongue.gif Alla vill nog tro att de lyckats perfekt med sina barn och att de är änglar.

Jag kan lova dig att så är fallet! Jag har en MYCKET bra relation med mina barn och vi kan tala om ALLT!

Som exempel kan jag nämna, att jag varit rökare under hela barnens uppväxt. Trots detta har jag talat om hur dumt det är att jag över huvud taget började. Sen lämnade jag dörren lite på glänt, genom att säga: "Om ni trots det vill börja röka, får ni betala själva". Bägge två har provat hur det var med cigarett och har också förkastat det helt omgående!

Så det är faktiskt fortfarande så, att smusslar jag så smusslar dom. Ljuger jag, så ljuger dom och smakar jag, så smakar dom!
netaave
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 14:25) *

Det är jag övertygad om att mina är, så väluppfostrade som dom är....

whistling.gif whistling.gif whistling.gif
Nauti
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 14:21) *
När det gäller narkotika så börjar ju de flesta med hasch och då är det ju rökningen man ska se upp med enligt Fmn. (Föräldraföreningen mot narkotika)
Någon som inte röker cigaretter, röker ju inte hasch heller och frestas inte heller att prova tyngre grejer.

Det där tror jag också är viktigt, att man föregår med gott exempel. Vi kan visst ta ett glas till maten även om dom är med, men dom ska ju också se att man klarar det och att man stoppar i tid och inte blir påverkad. Sen kör vi stenhårt med varannan vatten och då blir man ju inte påverkad.
Att röka cigaretter och cannabis har nog inte mycket till samband? Det finns många som röker cannabis men som undviker tobak och alltid har gjort det.

Ja, att säga att barnen inte får dricka medan man själv gör det är nog inte någon bra metod för att få dem att lyssna.

CITAT (4:an @ 10-12-2009, 14:29) *
Vi i vår familj tror på att avdramatisera alkoholen...det innebär att ungdomarna har blivit erbjudna att smaka då vi druckit vin eller öl till maten på lördagkvällarna. Det var ungefär från 18 års ålder....sådär...Idag är dottern 26 år och näst intill total motståndare till alkohol och sonen på 22 kan gott ta sig en festkväll emellanåt. Det har aldrig blivit något överdrivet.....så jag och min man tror på att man inte skall göra det till något förbjudet utan istället visa hur man handskas med alkohol.....
Jag tror nog också på den metoden, men den kan också slå fel som sagt.

CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 14:31) *
Jag kan lova dig att så är fallet! Jag har en MYCKET bra relation med mina barn och vi kan tala om ALLT!
Det var inte riktat mot dig. Jag säger bara att det är väldigt många föräldrar som tror att deras barn är små änglar medan det faktiskt inte ser ut så när föräldrarna inte är i närheten tongue.gif
pejori

Min äldsta son dansade ju och det var liksom inte aktuellt att hänga med kompisarna på stan, var bara dans där o tävlingar nästan varje helg, minns inte när han drack första gången men varken han eller frun dricker speciellt mkt idag heller.
Mellandottern drack lite bubbel på sin student men tyckte inte det var nån höjdare, hon kan dricka 2.25 cider idag men vitt vin vill hon gärna ha lite läsk i.
Den yngsta som ju också dansar har tagit ett beslut att inte dricka alls, hon umgås också med kompisar som tagit samma beslut, verkar nästan som en "trend" att inte göra det.
Ingen av dom har rökt, den äldsta snusar lite nu.

Precis...
Det är en skröna att barn som får sprit och dricker med föräldrar, skulle få sundare dryckesvanor...
Visst förekommer det, men offtast är det tvärt om...
Dricker föräldrar för mycket och för ofta, gör barnen samma sak.
Dom gör som du gör, inte som du säger... tummenupp.gif

Smaka är en sak, men att låta dom dricka och dricka tillsammans med dom, och köpa ut....Är no no... nono.gif
Huggorm

Japp, det verkar så. Antingen dricker unga alldeles för mycket, eller så dricker dom inte alls. Få dricker "lagom", men allt fler verkar välja att bli helnykterist
skogstroll
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 14:31) *

jag skulle nog inte ta för givet att de avhåller sig för det. de kan hamna i 'dåligt' sällskap, som studenter t.ex. som festar på ganska bra. jag vet jag har varit i de kretsarna. Det kan även ligga i generna utan att man vet om det och då behövs nog inte så mycket.
Huggorm
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 14:43) *
Precis...
Det är en skröna att barn som får sprit och dricker med föräldrar, skulle få sundare dryckesvanor...
Visst förekommer det, men offtast är det tvärt om...
Dricker föräldrar för mycket och för ofta, gör barnen samma sak.
Dom gör som du gör, inte som du säger... tummenupp.gif

Smaka är en sak, men att låta dom dricka och dricka tillsammans med dom, och köpa ut....Är no no... nono.gif

Så fungerade det inte för mig. Min far drack för mycket och för ofta, men inte gjorde jag samma sak. Jag såg och lärde, och var helnykterist fram till 25. Nu kan det hända att jag dricker någon öl, men fortfarande inte så jag blir full.
skogstroll
jag håller med huggormen, man kan inte veta hur varje individ reagerar.
pejori
CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 14:48) *
Så fungerade det inte för mig. Min far drack för mycket och för ofta, men inte gjorde jag samma sak. Jag såg och lärde, och var helnykterist fram till 25. Nu kan det hända att jag dricker någon öl, men fortfarande inte så jag blir full.

Som sagt, undantagen finns, men det är inte för skojs skull, det finns ett socialt arv.
Barn till alkoholiserade föräldrar, som får dricka hemma, löper större risk att själva bli alkoholister, än dom som inte får..

CITAT (skogstroll @ 10-12-2009, 14:49) *
jag håller med huggormen, man kan inte veta hur varje individ reagerar.

Det är möjligt, man jag skulle och har inte gjort det, låtit mina underåriga barn, förfesta hemma med alkohol...
That´s it...
skogstroll
jag tror det kan ligga något genetiskt bakom men att låta omyndiga dricka tror jag inte är nån bra idé
MariaS
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 14:52) *
Som sagt, undantagen finns, men det är inte för skojs skull, det finns ett socialt arv.
Barn till alkoholiserade föräldrar, som får dricka hemma, löper större risk att själva bli alkoholister, än dom som inte får..

Där är faktiskt jag själv ett bra exempel. Själv fick jag den uppfostran runt alkohol som jag gett mina barn. Visst jag kan ta ett glas då och då, men gillar helt enkelt inte känslan av fylla och inte blir jag roligare heller!

Däremot var rökning helt förbjudet utan kommentarer! och det är klart att man blev nyfiken... Sen var det ju lite spännande att gå bakom ryggen på morsan...Nu sitter jag här fortfarande med ciggen! Det är ju så det blir, om man är tonåring och får ett totalförbud utan motivering. Om min mor hade brytt sig om en förklaring istället, tror jag faktiskt inte jag hade varit rökare idag. Det är utifrån den typen av erfarenheter, som jag har uppfostrat mina barn också.
pejori
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 14:57) *
Där är faktiskt jag själv ett bra exempel. Själv fick jag den uppfostran runt alkohol som jag gett mina barn. Visst jag kan ta ett glas då och då, men gillar helt enkelt inte känslan av fylla och inte blir jag roligare heller!

Däremot var rökning helt förbjudet utan kommentarer! och det är klart att man blev nyfiken... Sen var det ju lite spännande att gå bakom ryggen på morsan...Nu sitter jag här fortfarande med ciggen! Det är ju så det blir, om man är tonåring och får ett totalförbud utan motivering. Om min mor hade brytt sig om en förklaring istället, tror jag faktiskt inte jag hade varit rökare idag. Det är utifrån den typen av erfarenheter, som jag har uppfostrat mina barn också.

Här är en till som fick röka hemma och sitter fast.
Det gör vi alla syskon, då vi inte fick varken förbud eller veta varför vi inte ska röka.

Så att neka och förklara varför, är nog det bästa man kan göra.
Nauti
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 15:01) *
Eller helt enkelt förklara varför de inte skall göra det och ge relevant information. Nog borde de väl smarta nog att själva ta beslutet att avstå från det om nackdelarna överväger fördelarna?
MariaS
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 15:04) *
Eller helt enkelt förklara varför de inte skall göra det och ge relevant information. Nog borde de väl smarta nog att själva ta beslutet att avstå från det om nackdelarna överväger fördelarna?

Se till dig själv! Om du får ett totalförbud som tonåring utan förklaring till varför, visst blir man nyfiken! och det är då många undomar gör det du redan antytt, testar. Inte söker de information om hur farligt det är! Grupptrycket gör inte saken enklare för en tonåring. Men har man som förälder informerat sitt barn om både konsekvenser och grupptryck, värderar en tonåring informationen från både gruppen och föräldrarna och fattar då förhoppningsvis rätt beslut i frågan.

Med detta talar jag om betydligt mer i samhället än bara rökning, alkohol och narkotika. Jag ser ju en hel del på skolan där jag går nu också. Gymnasieelever är inte att leka med om de får chansen! Inte ens när de börjat komma upp i högskoleåldern, är deras värderingar som de borde. Jag har ägnat många timmar genom livet att tala med ungdomar som ställt till det för sig, på grund av dålig information hemifrån och från hem där föräldrarna varit dåliga föredömen.
Aqvakul
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 15:01) *

Instämmer! tummenupp.gif
netaave
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 14:38) *
Att röka cigaretter och cannabis har nog inte mycket till samband? Det finns många som röker cannabis men som undviker tobak och alltid har gjort det.

Det är inte ofta jag säger till nån att dom har helt fel men det gör jag nu, Föräldraföreningen mot narkotika är mycket sakliga och går inte ut med något dom inte är säkra på, dom bär dessutom på en erfarenhet om det här som ingen som inte upplevt det har. Föreningen består ju av enbart föräldrar med barn som knarkat.
Just så här om rökningen står i den folder därifrån som delas ut till alla föräldrar med barn i åk 6 och är baserat på forskning.
Nästan årligen i högstadiet har vi föräldrar kallats till nåt föräldramöte där polisen informerar om droger, har varit på sådana möten med alla mina tre och hört detta varje gång. För att bli hög på cannabis eller hasch som det också heter krävs det halsbloss, och halsbloss tar ingen som inte också röker cigaretter.
netaave
Jag är också dotter till en alkoholist, vilket medförde att min mamma knappt vågade ta ett glas vin en gång eftersom hon visste att han inte hade "spärren" Först när dom skilde sig kunde hon unna sig ett glas vin till maten ibland.
Jag hade nog tur att ärva hennes gener vilket mina andra syskon tyvärr inte gjorde. Dom kanske inte är alkoholister i samma mening som pappa som drack jämt, men när 2 st sätter i sig en vinkartong på 3 liter över en helg varenda helg året om är det nog så nära alkoholism man kan komma.
Inga från Närke
Mina föräldrar varken drack eller rökte men tyvärr så var grupptryck utifrån stor och jag började röka vid 16 år och fram till för 2 år sedan.
Min första debut på sprit var när jag var 17 år på en nyårsafton i hemmiljö hos den killen jag hade då och det var champange men bara 1 glas. Därefter blev det nog inget förän efter jag fyllt 19-20 år och träffade min f.d. som vars föräldrar drack minst 1 gång/mån. Men när jag blev mamma 1967 så drack jag inget förän min dotter blev ungefär 13-15 år och det var inte mycket men tyvärr så gjorde min f.d. det.
Idag är han alkis sedan 25 år tillbaka och umgås inte så mycket med vår dotter. Hans farbror dog av spritmissbruk så det finns i släkten. Min dotter dricker inte ofta som vuxen p.g.a. ekonomin och bakgrund (pappan) annars kanske det skulle bli mera. Barnbarnet 18 år snusar och dricker när hon är ute på fest men inte för mycket och 17 åringen snusar. Som jag vet har han inte varit onykter ännu men det kommer nog det med. Alla måste väl prova för allt är ju spännande som förbjuds.

När jag var ung sa min far att om han kom på mig med att röka och dricka innan jag tjänade egna pengar och hade ålder inne så skulle han köpa cigg och sprit till mig sedan skulle jag få sitta hemme och röka upp en ask på en gång och dricka upp en 37-a på en gång så att jag blev sjuk och inte ville ha något någon mer gång, det var hans skrämseltaktik. Så jag gjorde inget av det förän jag tjänade egna pengar.

Tror inte det spelar så stor roll vad man säger utan vad man har för förhållande till öl, sprit och vin som vuxen och i familjen. Förekommer det vin t.ex. bara till helgen och man tar 1-2 glas till maten så tror jag inte att barnen blir beroende eller börjar tidigare för det. Det man kan göra är att prata med dem och förklara vad som händer om man börjar för tidigt och dricker för mycket i unga år. Sedan när de är 18 år har man ju inte så mycket att säga till om tyvärr och förbjuder man så vill nog många prova och trotsa.
netaave
Jag tror skolornas information är bra mkt bättre nu för tiden också än när vi gick, därför kanske många inte ens börjar med sprit eller cigaretter.
pejori
CITAT (Inga från Närke @ 10-12-2009, 17:05) *
Mina föräldrar varken drack eller rökte men tyvärr så var grupptryck utifrån stor och jag började röka vid 16 år och fram till för 2 år sedan.
Min första debut på sprit var när jag var 17 år på en nyårsafton i hemmiljö hos den killen jag hade då och det var champange men bara 1 glas. Därefter blev det nog inget förän efter jag fyllt 19-20 år och träffade min f.d. som vars föräldrar drack minst 1 gång/mån. Men när jag blev mamma 1967 så drack jag inget förän min dotter blev ungefär 13-15 år och det var inte mycket men tyvärr så gjorde min f.d. det.
Idag är han alkis sedan 25 år tillbaka och umgås inte så mycket med vår dotter. Hans farbror dog av spritmissbruk så det finns i släkten. Min dotter dricker inte ofta som vuxen p.g.a. ekonomin och bakgrund (pappan) annars kanske det skulle bli mera. Barnbarnet 18 år snusar och dricker när hon är ute på fest men inte för mycket och 17 åringen snusar. Som jag vet har han inte varit onykter ännu men det kommer nog det med. Alla måste väl prova för allt är ju spännande som förbjuds.

När jag var ung sa min far att om han kom på mig med att röka och dricka innan jag tjänade egna pengar och hade ålder inne så skulle han köpa cigg och sprit till mig sedan skulle jag få sitta hemme och röka upp en ask på en gång och dricka upp en 37-a på en gång så att jag blev sjuk och inte ville ha något någon mer gång, det var hans skrämseltaktik. Så jag gjorde inget av det förän jag tjänade egna pengar.

Tror inte det spelar så stor roll vad man säger utan vad man har för förhållande till öl, sprit och vin som vuxen och i familjen. Förekommer det vin t.ex. bara till helgen och man tar 1-2 glas till maten så tror jag inte att barnen blir beroende eller börjar tidigare för det. Det man kan göra är att prata med dem och förklara vad som händer om man börjar för tidigt och dricker för mycket i unga år. Sedan när de är 18 år har man ju inte så mycket att säga till om tyvärr och förbjuder man så vill nog många prova och trotsa.

Håller med till hundra procent på det... kompiskram.gif
Snöflinga
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 16:52) *
Det är inte ofta jag säger till nån att dom har helt fel men det gör jag nu, Föräldraföreningen mot narkotika är mycket sakliga och går inte ut med något dom inte är säkra på, dom bär dessutom på en erfarenhet om det här som ingen som inte upplevt det har. Föreningen består ju av enbart föräldrar med barn som knarkat.
Just så här om rökningen står i den folder därifrån som delas ut till alla föräldrar med barn i åk 6 och är baserat på forskning.
Nästan årligen i högstadiet har vi föräldrar kallats till nåt föräldramöte där polisen informerar om droger, har varit på sådana möten med alla mina tre och hört detta varje gång. För att bli hög på cannabis eller hasch som det också heter krävs det halsbloss, och halsbloss tar ingen som inte också röker cigaretter.

Rätta mig om jag har fel men jag har blivit informerad om att hasch kan man ta i te eller snorta dunno.gif
För övrigt är det lite konstigt att en 18:onåring kan beställa in alkohol på krogen men icke handla på systemet wacko.gif och om det är så att någon handlar ut alkohol till h* blir den straffad som langare blink.gif
Aqvakul
CITAT (Snöflinga @ 10-12-2009, 18:27) *
Rätta mig om jag har fel men jag har blivit informerad om att hasch kan man ta i te eller snorta dunno.gif

Jovisst, men rökning är i Sverige den helt dominerande konsumtionsformen...
Nauti
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 16:52) *
Föräldraföreningen mot narkotika har inte annat än skit att komma med vad jag har sett. Det är mycket avskräckargument baserade på ingenting där med.

Jag sitter just för tillfället och läser deras drogsnurra, som innehåller en del skit som inte stämmer om man nu litar på forskare och vetenskapliga rapporter, vilket jag föredrar att göra framför en drös människor som får moralpanik direkt ordet drogbruk nämns.

Att du säger att de baserar sin "fakta" på forskning säger egentligen inte mycket. Jag har kollat upp de källor som det hänvisas till i vissa fall och även konfronterat de som publicerat. Allt jag fick ut var en upprepning av sakerna som stod i artikeln och att påståendet och faktan kom från en nära vän som var självutnämnd expert i frågan. Jag frågade då om jag fick komma i kontakt med denne person och fråga vad han menade och i slutändan fick jag inte komma i kontakt med den som påståendet kom ifrån. Så mycket för den källkritiken och den källan sad.gif Detta var på en seriös och om jag inte minns fel, även statligt finansierad drogdesinformationssida.

Ja, jag har hört en massa saker varje gång, vissa av dem var inte mindre lögn och påhitt än första gången jag hörde dem än sista gången. Man kan väl lära sig att röka eller dra halsbloss helt utan att någonsin har rört en cigarett i hela sitt liv? Varför skulle inte det gå? Rökning av andra substanser än tobak är väl vanligt inom många kulturer? Men visst kan det säkert avskräcka någon som inte röker att testa cannabis, tror dock inte att man kan dra slutsatsen att cigarettrökande är någon inkörsport till cannabis.
Huggorm
Är det inte så att de som börjar röka i tonåren ofta gör det som en sorts revolt? När jag var tonåring på nittiotalet var det inte dom vassaste knivarna i lådan som började röka, om man säger så...
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 18:33) *
Jovisst, men rökning är i Sverige den helt dominerande konsumtionsformen...
Snortning har jag aldrig hört talas om och jag har väldigt svårt för att se hur det skulle gå till eller att någon skulle ta sig besväret. THC som finns i cannabis är fettlösligt och löser sig således inte i vatten och det är därför en ganska ovanlig metod också eftersom magen inte tar upp THC särskilt bra om man inte först löser det i fett.

CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 18:48) *
Är det inte så att de som börjar röka i tonåren ofta gör det som en sorts revolt? När jag var tonåring på nittiotalet var det inte dom vassaste knivarna i lådan som började röka, om man säger så...
Den uppfattningen har jag också, men jag har inte sett något samband med cannabisrökning tongue.gif

Här är drogsnurran från FMN förresten: http://www.drogsnurran.nu/Images/Drogsnurra%2019e.gif
Huggorm
Jag tror inte att de flesta rökarna testar cannabis, men jag är övertygad om att de flesta som använder cannabis också röker, eller har rökt. Vill man testa sådant har man säkerligen också testat annat "förbjudet" tidigare
Nauti
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 17:08) *
Jag tror skolornas information är bra mkt bättre nu för tiden också än när vi gick, därför kanske många inte ens börjar med sprit eller cigaretter.
Det har jag inte märkt av. Det var inte länge sedan jag fick höra sådant dravel, tyvärr tongue.gif
Huggorm
Jag betvivlar att det är skolornas propaganda som avhåller ungdomarna från att börja röka, det är nog snarare den allmänna uppfattningen om rökning. Förr var det lite klass på rökning, hjälten i filmerna rökte alltid och så vidare. Idag är det lågutbildade och folk med problem som röker. Och då menar jag absolut inte det som ett angrepp på rökarna här inne, utan som en mer generell bild av hur det ändrat sig
Nauti
CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 18:51) *
Jag tror inte att de flesta rökarna testar cannabis, men jag är övertygad om att de flesta som använder cannabis också röker, eller har rökt. Vill man testa sådant har man säkerligen också testat annat "förbjudet" tidigare
Det är inte den uppfattning jag fått. Många verkar t.o.m. ta avstånd från tobaksbruk och ha gjort det trots att de aktivt brukar cannabis. Cannabis är väl det lättaste av de lätta drogerna att få tag i och det kan väl finnas vissa saker som lockar där som inte finns hos någon av de lagliga drogerna. Som jag sade, man får leta upp objektiv information, väga nackdelar mot fördelar och väga sitt beslut på den grunden. De flesta brukar väga nackdelarna med rökning framför fördelarna som är ganska få.
netaave
CITAT (Snöflinga @ 10-12-2009, 18:27) *
För övrigt är det lite konstigt att en 18:onåring kan beställa in alkohol på krogen men icke handla på systemet wacko.gif och om det är så att någon handlar ut alkohol till h* blir den straffad som langare blink.gif

Tänker inte du på det där vita pulvret nu? Kokain kom jag precis p åatt det heter.
I övrigt håller jag med dig
netaave
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 18:51) *
Det har jag inte märkt av. Det var inte länge sedan jag fick höra sådant dravel, tyvärr tongue.gif

Är du missbrukare själv? Du verkar så insatt och kan och vet allt bäst! Du resonerar också som en typisk förnekare.

CITAT (Huggorm @ 10-12-2009, 18:55) *
Jag betvivlar att det är skolornas propaganda som avhåller ungdomarna från att börja röka, det är nog snarare den allmänna uppfattningen om rökning. Förr var det lite klass på rökning, hjälten i filmerna rökte alltid och så vidare. Idag är det lågutbildade och folk med problem som röker. Och då menar jag absolut inte det som ett angrepp på rökarna här inne, utan som en mer generell bild av hur det ändrat sig

Jag tror det är både ock.
Nauti
CITAT (netaave @ 10-12-2009, 19:09) *
Är du missbrukare själv? Du verkar så insatt och kan och vet allt bäst! Du resonerar också som en typisk förnekare.
Det kan du ju få fundera över. Om jag nu läst in mig på ett ämne, innebär det att jag aktivt utövar det jag argumenterar för? Många körde samma logik i pedofiltråden och i andra trådar. För mig är sambandet inte riktigt så tydligt.

Sedan måste jag fråga, tror du att man kan bruka cannabis precis som att man kan bruka alkohol? Missbrukar man båda direkt man använder dem eller går det enbart att missbruka cannabis men inte bruka det?

Om man tar ett glas vin på helgen, är man då alkoholist? Om man röker en gång på helgen, är man då missbrukare?

Kan man inte kalla det för dravel om det är baserat på ingenting alls och stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten?
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:13) *
Det kan du ju få fundera över. Om jag nu läst in mig på ett ämne, innebär det att jag aktivt utövar det jag argumenterar för? Många körde samma logik i pedofiltråden och i andra trådar. För mig är sambandet inte riktigt så tydligt.

Sedan måste jag fråga, tror du att man kan bruka cannabis precis som att man kan bruka alkohol? Missbrukar man båda direkt man använder dem eller går det enbart att missbruka cannabis men inte bruka det?

Om man tar ett glas vin på helgen, är man då alkoholist? Om man röker en gång på helgen, är man då missbrukare?

Kan man inte kalla det för dravel om det är baserat på ingenting alls och stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten?

Hur står det till egentligen Nauti? Varför ställer du såna korkade frågor? Varför tror du att du vet allting så mycket bättre än andra om du inte själv missbrukat det ena eller det andra?
Gudrun i Göteborg
Handlar den här tråden om cider? Mina barn fick det på fredagskvällarna när vi alltid hade fest/mys. Det var inte starkcider, men ändå. Jag har inga samvetskval för det. Barna har vuxit upp och blivit rekorderligt folk yes.gif
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 19:31) *
Hur står det till egentligen Nauti? Varför ställer du såna korkade frågor? Varför tror du att du vet allting så mycket bättre än andra om du inte själv missbrukat det ena eller det andra?
Vilka frågor var korkade? Jag tror att jag vet mer eftersom jag läst på mer och baserar inte mina åsikter och kunskaper på FMN:s information.
*Stintan*
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 10-12-2009, 19:36) *
Handlar den här tråden om cider? Mina barn fick det på fredagskvällarna när vi alltid hade fest/mys. Det var inte starkcider, men ändå. Jag har inga samvetskval för det. Barna har vuxit upp och blivit rekorderligt folk yes.gif

Det fick mina tjejer också och dom har varken blivit rökare, alkoholister eller knarkare.

CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:39) *
Vilka frågor var korkade? Jag tror att jag vet mer eftersom jag läst på mer och baserar inte mina åsikter och kunskaper på FMN:s information.

Du kan väl inte veta hur mycket andra läst på och vad eller vilka erfarenheter andra har. Lägg ner din besserwisserattityd så kanske det kan bli lite intressanta diskussioner någon gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon