CITAT (Myosotis @ 11-12-2009, 16:19)

Plataner är nog rätt så tuffa, ja. Är ju vanlig som gatuträd i städer, t.ex. i Berlin finns det massor (sandjord - ganska pH-neutral skulle jag tro).
Jag har en trädkryparholk med har aldrig fått trädkrypare i den, de vill ju ha helt platt och trång. Grannarna hade ett bo i taket faktiskt, där var ett litet hål i täckbrädan. Annars kan man ta lite tjärpapp och göra en liten ficka på ett träd. En bekant till mig får massor med trädkryparhäckningar bakom sina uggleholkar, mellan två vertikala listor som gör att holken ligger stilla mot trädet.
Mina tornseglare häckar i starholkar både på väggar och på träd samt i tornseglarholkar (typ starholk på tvären). Tips: Spela tornseglarrop på hög volym på ändlöskassettband, rop från befintliga kolonier drar till sig nya par. Det var så jag lyckades.
Göktytan har faktiskt häckat i mesholk också (hålet upphackat av större hackspett), men annars brukar starholkar vara populära. Ännu bättre är speciella göktyteholkar som är väldigt djupa. Men så ska det vara rätt omgivning också, gärna kortbetat, även kalhyggen kan fungera, Tyvärr minskar ju göktytan drastiskt. I år är första året som jag inte ens har hört någon göktyta här, det är nog bara en tidsfråga innan den dör ut.
Göktyteholk Man kunde tidigare få holkar, har fått flera stycken av Ingemar Struwe. Efter avslutad häckning kommer de och hämtar holken och byter ut den mot en annan för att kläcka fram
Carnus hemapterus som de forskar på. Vet inte om det fortfarande är aktuellt?
Tornseglaren ska jag försöka få häckning på. Vi har uthus där tornseglaren bott förut men de försvann tyvärr när taket byggdes om. Liggande starholk, jo jag tror jag sett det på SOF. Annars så får jag väl börja experimentera med sådana holkar också, som med mycket annat. Lockrop ska jag prova i vår när dom anländer!
Göktytan är på tillbakagång. Den är väl t.o.m. rödlistad numera? Dess tillbakagång är väl som för många andra hålbyggande fåglar att det inte finns några hål att bygga i, i och med det morderna skogsbruket, samt att markerna växer igen. Det är min gissning.
Jag kanske inte ska kalla den vacker, men ytterst fascinerande fågel som få känner till! Jag ska fråga grannen om jag också kan sätta upp några holkar på hans hygge i anslutning till hagmark i söderläge där göktytan skulle trivas. Dock har jag aldrig stött på den i dessa skogar tyvärr, men det finns andra biotoper i närheten där den bor, så finns det en holk finns det hopp. Om inte bygger nötväckan eller bålgetingarna i holken =)