Så intressant att höra om allas olika åsikter och "måsten"

Bara att inse att alla är olika och tycker olika, och det är väl tur för det skulle vara ganska trist annars.
Jag tillhör de som INTE skulle komma på tanken att klä granen mer än några dagar innan julafton. Jag tycker liksom det finns olika steg i julpyntantdet och julgranandet. Ljusstakar, stjärnor och slingor ska upp till 1a advent. Efter lucia komer lite mer "pynt" och liknande upp (dock inga mängder, inte mins til - jag gillar mer ljusstakar, slingor och stjärnor) och sedan några dagar innan jul är et dags för granen. Brukar ta ner allt också gradvis. Rena julpyntet plockar jag bort efter nyår eller till nyår, stakar, slingor och stjärnor får sitta kvar till mitten av januari, men sedan är allt vad julen heter över.
För mig är december julmånad, och jag blir lika irriterad varje år i oktober när affärerna börjar plocka fram julpynt.... För mig är det som att ha midsommarstänger i april

Ycker julmaten också är lite överreklammerat - det är gott för att man äter det en eller max två dagar per år... Inget jag längtar mig galen över, men ett absolut måste på julafton.