Ja imorgon åker iallafall de små elakt flinande tomtarna fram här, tredje advent är lagom att börja rota i jullådan tycker jag.
När jag var yngre (Jura, typ) så hade jag svårt att låta bli att plocka fram allt julpynt när adventspyntet sattes upp och till råga på allt såg det konstigt ut när allt julpynt var framme och ingen gran, och när granen väl var uppe, pyntad och tänd så såg det konstigt ut utan klappar under, så det slutade med att det såg ut att vara julafton hemma i flera veckor innan jul.
Men då var ju det där med eget hem och vuxenliv så nytt, och plastgran i lägenhet är lätt att ta fram.
Nu har det varit tradition sedan flera år bakåt att gå en sväng i månskenet kvällen innan julafton och tjuva en gran för grannbonden, vem det månde vara. Nej, ingen planterad, utan en liten vilding. Såga långt ner i backen och täck över det som blir kvar med mossa hämtad en bit bort. Sedan kan man gå hem med sitt byte och skratta gott åt tanken på grannen som står och kliar sig i huvudet och undrar
"...men... stod det inte en gran här förut..?"Att det sedan är mycket möjligt att grannbonden i ren hämnd tjuvar granar för oss... ja, det får man väl bjuda på då