Ja för mig oavsett av adventsljusstakar, stjärnor, röda dukar, tomtar, änglar, granar, julgardiner och allt annat så blir det inte jul förrän man får provsmaka julskinka när den precis kommit ut ur ugnen (innan den blir griljerad) dagen innan julafton och den verkliga verkliga julstämmningen infinner sig inte hos mig förrän vi sätter oss till bords efter Kalle Anka och jag får min första bit doppebröd. Doppet för mig är den ultimata julstämmningen och en jul utan dopp är ingen jul för mig. (och nej vårat dopp är INTE fett, det är ren köttbuljong från julskinkan som mamma gör i ugnen i stekpåse )
Julgranen åker upp ibland dagen innan Julafton, ibland 1 vecka innan, ibland 3 dagar innan. det beror helt och hållet på hur vi hinner och hur mina föräldrar arbetar under sista veckan innan jul.
Jultraditioner skall inte vara skrivna i blod för då blir det ett måste istället för för en fin tradition och julen är ju ändå en högtid man skall fira (om man kan och har ) med sina nära och kära.
Alla har vi olika traditioner som vi har fått genom arv, hur livet är utformat och vem man firar julen med, dom måste man kunna ändra på för precis som livet så förändras förutsättningarna hela tiden.
--------------------
|