Kul skalbagge! Jag kom genast att tänka på våran Karl-Bertil i våras, han var oxå lurvig ;-) Nyligen har två konstiga insekter krupit fram i källaren. Min son satt vid datorn, som står bredvid vedförrådet, när han ropade att det var nåt hemskt därnere. Jag sprang ner och farade för det värsta, men det jag såg var nånting som en gång varit en stor insekt, men som min son krossat med stolsbenet. Nästa gång var det min dotter som skrek, och jag fick med mig flugsmällan i farten. Den satt på huggkubben, och jag gjorde nåt oförlåtligt (förlåt, jag skäms), jag slog ihjäl den... Den ligger kvar fortfarande, och jag skulle kunna ta ett kort på den men det finns nog ingen risk att nån kan känna igen den... Min sjuka fantasi fick mig att inbilla mig (och mina barn) att det kanske fanns en hel koloni i vedförrådet, men ingen mer har dykt upp. Jag bad mina barn att tala om ifall det kommer fler, och om de börjar bli större...... Den var iallafall ca 4 cm lång, långsmal med känselspröt både fram och bak (det kom ut liksom en kvast med långa taggar. Brunsvart.
|