Jag har som sagt en oncidium och har lite problem med den också, speciellt under vinterhalvåret - bulberna skrynklar ihop sig och bladen blir lätt veckade. Jag VET att detta beror på att den har det för torrt, men så fort det blir tillräckligt varmt åker den ut utomhus och då brukar den komma igen. Jag vattnar och duschar under vinterhalvåret, men det ÄR svårt att hålla en tillräckligt fuktig miljö runt den under vintern. Jag skulle tro, utan att ha sett just din blomma, att just rötterna inte är så stort problem som att den har det för torrt under vintern och att den inte kan/hinner komma igen tillräckligt undet sommaren och därför blir blomstänglen kortare och kortare.
Att stänglen blir kortare eller får färre blommor första gången den blommar om är ju inget konstigt - oftast drivs blommorna så hårt och exakt anpassat innan de ska gå till fördäljning att de blir lite trötta efter det, och dessutom kan man inte hemma i ett vanligtfönster driva dem så exakt som odlarna gör. Men att blomningen blir mindre för varje år tyder på att den inte mår helt bra.
Hur står den just nu? Kanske kan den flyttas till ett svalare fönster om den står varmt, eller ljusare om den står mindre ljust? Har du provat att duscha den med en sprayflaska varje eller varannan dag (gärna regnvatten - mina orkidéer älskar regnvatten och just nu finns det ju i mängder

). Brukar den hänga ute under sommaren? Så länge det inte går under ca 10 grader klarar den sig fint ute (efter viss tillvänjning). Jag brukar hänga mina i amplar (i ett träd är helt perfekt, då får de lgom sol, vattnet rinner av och det fläktar runt plantan) för att försöka efterlikna deras naturliga miljö så mycket man kan i Sverige.....
Redigerat av KRT: 16-12-2009, 10:31