Har en sån där ljudfälla. Det finns ju mer eller mindre avanserade och den jag har är den absolut enklaste modellen. Den funkar om man kommer ihåg att ta ut den lite då och då - speciellt under sommaren annars vänjer dom sig vid ljudet och märker att den inte är farlig. Förra året var ett riktigt musår här och när jag då satte in den gick otäckingarna inte in i skåpet under diskbänken där dom brukar hålla till utan sprang upp på diskbänken istället och käkade upp mina grönsaker som förvarades i en låda där...... inte bra.... När jag tog ut ljudfällan (och satte lock på grönsakslådan) återgick dom till skåpet! I år har jag bara haft någon enstaka mus. Min ljudfälla reagerar inte hundarna på alls. Dottern hade en annan modell i deras kolonistuga som vi skulle övernatta i en natt förra året - då gick hundarna direkt fram till elutaget och stod och vickade på huvudet mot den och undrade vad det var för ljud, den fick jag ta bort när vi var där.... En annan kompis har en som man ändrar frekvens på, då ändras ljudet ibland och mössen vänjer sig inte, den funkar finfint hos henne! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|