Mail från vattenfall idag:"Med anledning av turbulensen som råder kring elpriserna på elbörsen Nord Pool, får du som har rörligt elpris hos oss lite mer information om vad som händer.
Det är ansträngt läge på elmarknaden och elpriserna rusar.
Just nu är endast 40% av kärnkraften i drift. Tillgången på vatten till vattenkraften är betydligt mindre än normalt och vi har fått vinter och kyla. När fler reaktorer kommer i gång och kylan dämpar sig kan vi räkna med att läget stabiliserar sig. Tills dess är risken för snabba svängningar på elbörsen hög. Vill du känna dig trygg är vår rekommendation att välja Fast elpris 1 år.
Extremt högt spotpris idag
Rörligt elpris skapas av månadens medelspotpris, avgift för elcertifikt, vårt påslag samt energiskatt och moms. Spotpriset på Nord pool ligger idag torsdag på 261,37 öre/kWh och imorgon blir det 63,16 öre/kWh. Detta gör att medelvärdet för december kommer att bli betydligt högre än det var i november, vilket du kommer att märka på din nästa faktura.
Vår rekommendation
Om du vill veta vad du har för elkostnader och slippa fundera på vad som händer på elmarknaden framöver, ska du säkra ditt elpris och teckna Fast elpris 1 år. Vill du inte vara bunden så lång tid, men ändå slippa pristoppar i vinter är Fast elpris 6 månader ett bra val. Dessutom kan du göra ett nytt val redan om ett halvår.
Begränsat med kärnkraft just nu
Tillgången på kärnkraft i går var nere på 40% till följd av försenade underhålls- och uppgraderingsarbeten i flera reaktorer och att ytterligare en reaktor fick stoppas igår. Flera av reaktorerna beräknas komma tillbaka i slutet av december och vi får då åter tillgång till mer el inom landet.
Med vänlig hälsning
Vattenfall Kundservice "
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har rörligt i stugan, lär inte binda det nu då jag inte ens använder elen...

Hemma kom räkningen igår, sept, okt och nov har det blivit 607:- i genomsnitt per månad. Inte vet jag om det är mycket eller lite, men jag vet att vi är dåliga på att släcka lampor när det är så här mörkt.
Redigerat av Anma: 17-12-2009, 18:00