CITAT (Tummelisa @ 18-12-2009, 20:46)

nog mer ute efter ngn annan som försöker.
orkidëfrön innehåller inte ngn näring alls. utan måste hamna/landa, som gunilla säger på..
inte lätt att få tag på. man kan koka själv. på
http://web.telia.com/~u11206828/sweindex.htm finns råd och recept. man jag har inte lyckats.
finns firmor som säljer men där har jag inte fått beställa. fast jag har egen firma.
lättast är att snacka in sig med ngn liten odlare som drar upp från frön. (har ett namn men projektet väntar nog mest på att jag ska bygga klart ett sterilskåp).
det här inlägget är ett försök att finna ngn i liknande sits för att få in lite energi å fart i projektet.
Jag har försökt få fram fröer, genom att pollinera mina orkidéer när de blommar, tvärr vissnar blomman omedelbums då (iaf phalenopsis) så man får njuta mindre av blomningen

. Jag fick faktiskt frökapslar att utvecklas, men tyvärr vissnade de utan att ge några fröer. Har dock planer på att försöka igen eftersom jag har två phalenopsis som blommar just nu. Det jag inte vet, men gärna skulle vilja veta är om de är självfertila?
Man kan köpa i stort sett alla kemikalier som behövs från välsorterade kemikalieföretg som förser lab och liknande med material, men jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att få bli kund. Eftersom enkla kemikalier också kan blandas ihop till div sprängmedel, och cellodlingsmedium kan användas till att odla B-stridsmedel (lite överdrivet kanske men...) så antar jag att företagen är lite skeptiska.... Men att ringa och prata med dem (t.ex. Sigma) kan man ju alltid göra.....