Jag sitter och drömmer mig tillbaka/och fram till sommaren

Nu är det "bara" -3 grader ute och snön har ju kommit... tänkte jag skulle "rapportera" hur det var i sommar med växthus

Sommaren med växthus blev såååååå roligt, va mycket gurka jag fick och
va gott det var med egen gurka

... det blir mera gurka nästa år

Tomaterna var sena... fick några i oktober, av dom 8 sorterna som jag satte var den svarta tomaten favoriten, fröna fick jag av Solstorm

Nästa år ska jag sätta ut tomatplanterna tidigare så dom hinner mogna tidigare.
En melon fick jag oxå...

det blev bara
en Men den var gooooooood

DSC02489.JPG ( 107.23k )
Antal nedladdningar: 38På vänstersida växte gurka, tomat och melonen.
DSC02490.JPG ( 101.66k )
Antal nedladdningar: 35På högersida Tomater och en gurka.... Det blev
för många sorter
Att plantera i IKEA kassar var helt OK, men till våren planerar jag att bygga/gräva fasta odlingsbäddar.
Att jag inte gjorde det från början, var att jag trodde det skulle bli jobbigt att bytta jorden varje vår, men nu inser jag att det gäller ju så liten yta, att det inte blir så mycket jobb med det! Med fasta odlingsbäddar får jag "ner" toamterna lite.... dom blev ju så långa!! och takhöjden är ju inte att "skryta" med!!!!
DSC01982.JPG ( 88.79k )
Antal nedladdningar: 19Det var ju i såna här jag odla tomater och gurkan i (för er som inte läst det i en annan tråd)
Nu (december) har jag mina växter för övervintring där inne, med bubbelplast och en värmefläkt så håller jag runt 7 grader där inne. I går fick vi -15 grader

och jag blev livrädd att det skulle bli något fel!!!! Så jag var till clas ohlson och köpte mig en värmefläkt till.... och en väderstation som är trådlös med temperaturlarm....
*phu* nu kan jag sova lugnt!!!

hela tiden har jag oroat mig för att något kan vara fel!!!! om en fläkt går sönder har jag den andra.... + nu larmar det om temperaturen faller under +3 grader

Där inne övervintrar mina änglar, bananer, palmer m.m.
Jag har satt en elmätare på växthuset hittills har det dragit 246 kw sedan 1 november, elräkningen kom i veckan och vi betalar bara 45 öre per kw

så på två månader har det kostat mig 110 kr att hålla värme i växthuset.... och det är ju
HELT OK 
Har inte haft något lyse på... bara värme. I november hade vi bara 5 timmar sol!!!! den solfattigaste november på hur länge som hällst!!! växterna verkar ha klarat det bra ändå... jag tror jag väntar med att sätta upp extra belysning, det får bli i vårvinter då värmen höjs i växthuset.
Så.... en liten rapport hur året har gått.....

Edit: prata elpris med min man... växthus är inte skattefria sa han

Jag hade fattat elräkningen fel.... 45 öre utan skatt och det blir 98 öre med skatt.... så två månader har kostat ca 250:- det är fortfarande OK tycker jag
Redigerat av blomkronan: 19-12-2009, 10:31