CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2004, 07:59)
Har också funderat lite på Saisai:s kryp. Kvast med långa taggar???? Kan det ha varit en Hussyrsa? Den har 3 långa kraftiga spröt i bakändan. Visserligen brukar syrsor tala om var dom finns, milt sagt, men honorna är tysta. Inga jämförelser med människan!
Rent generellt är det lättare att bestämma småkryp i levande tillstånd. Det är växter man pressar.

Jag glömde att säga att den hade långa fina smala vingar, så nån kortvinge var det nog inte ;-) Men hussyrsa...? Skit oxå att jag slog ihjäl den.... Din beskrivning med spröten stämmer. Det här var isåfall honor, för de lät inget. Finns det bilder på hussyrsor nånstans? Jag skulle nog känna igen den om jag såg en bild.
Hoppas dom inte är sällsynta, jag sa till sonen när han dödat den första att tänk om han krossat en fridlyst art.....men när den andra dök upp så var jag övertygad om invasion...... (har ju hört fall av hästmyror i källaren och sett filmer om jättespindlar med bon i mörka utrymmen...)
Hoppas att det är jag som sitter vid datorn när nästa kryp kryper fram, då ska jag hämta en glasburk ist...
Nu kom jag på nåt......hjäääälp! Tänk om honorna lagt ägg i veden.....?