Det finns en del att säga om Lena Sundströms bok, som hon var vänlig nog att signera åt mig under ett seminarium på bokmässan i september. Lena är rapp och underhållande, men hon skriver som en typisk journalist. Det är korta och tankeväckande avslutade små episoder lämpliga som en krönikor i en avisa. Hon borde grävt djupare och hon borde bättre kunnat svara på om den danska smittan kommer att drabba oss också. (Nu låter jag kanske överdrivet negativ, vilket blir lite märkligt då jag faktiskt rekommenderat boken till Gunilla)
Åtminstone tre fakta/slutsatser bär jag med mig: 1. Majoriteten i Danmark tycker rejält illa om Dansk folkeparti 2. De etablerade partierna har blivit främlingsfientliga i avsikt att möta hotet från DF 3. Massmedia har massivt ökat fokuseringen på invandrarfrågan ooch sett till att den blivit central i den politiska debatten
DFs framgångar handlar framförallt om vad man har lyckats med under punkt 2 och 3. Det är alltså inte partiets valframgångar (12 - 15 procent) som är det mest illavarslande utan hur politiker och media dansar efter Pia Kjaersgaards pipa...
Redigerat av Aqvakul: 23-12-2009, 13:47
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|