CITAT (Tummelisa @ 17-12-2009, 19:05)

jag brukar testgro frön. min erfarenhet är att när de får ligga kvar mellan bomullspads eller toa/hushållspapper med bara vatten å ingen näring eller ljus så blir groddarna väldigt fort väldigt taniga och utarmade. och de känns inte som dom skulle kunna klara sig förbi ett karaktärsblad. inte ens fram till.
Självklart kan de inte utvecklas utan ljus, och rotsystemet kan heller inte utvecklas i papper.
Rent allmänt tror jag att ettåriga växter, som ska utvecklas från "frö till planta som själv utvecklar frö" och sedan dö, och detta under en säsong, går bra att så i kraftigare jord. De behöver ju näring fortare i sin utveckling jämfört med trädfröer tex.
Om jag ser hur det ser ut i trädgården, så är det helt olika typer av frön som självsår sig den öppna jorden i trädgårdslandet och i grusgångarna. På landet är det mycket ettårigt ogräs men inte så många självsådder av perenner, förutom maskrosor då... I gruset runt huset växer självsådder av allt möjligt, som aklejor och clematis violer lönnar fläder lupiner mm. Så visst är det olika på olika växter. Intressant ämne detta.