CITAT (Anki V @ 23-12-2009, 10:03)

Jag har en bekant som blir ytterst upprörd om frön inte vill gro och tanken att det ev. skulle kunna vara hennes eget fel eller andra omständigheter som orsakar avsaknaden av groddar finns inte.
Det där känner jag igen

Jag hade en bekant för några år sedan som sådde glatt. Hon deklarerade frankt att "inte behövde man såjord" och "inte behövde man göra hål i botten på såkärlen" och inte det ena och inte det andra, det gick sååå bra ändå, men "det vara väldigt vilken dålig kvalitet det var" på fröerna hon köpte...
Och det lustiga är ju att ju större erfarenhet av frösådd man skaffar sig, desto bättre tycks kvaliteten på fröerna bli
För visst är det så att det gror bättre nu än när jag började med sådder för 20år sedan. För det mesta "klandrar" jag mig själv när det inte gror. Ibland är det rena gåtan. Ett år sådde jag en halv påse (köpefrön) av clematis chisanensiis, efter 2 månader kom några stackare upp. Då sådde jag resten av påsen, och efter 10 dagar hade i princip alla i den sådden grott. Placerade sida vid sida med tidigare sådd. Möjligen var det lite jämnare temperatur i rummet i mars jämfört med januari eftersom rummet har ett stort fönster. Eller så var det nåt med månen, eller solen eller nån ramsa som lästes balänges
Jag tillhör nog "axelryckarna", och gör nya försök.