Anki V
När man får eller byter till sig frön från ”vanliga” trädgårdstokar eller när man skickar efter från STA-fröförmedling….Har ni samma krav på grobarhet som om ni köper fröna från en välrenommerad frösäljare?

När jag sår ”hemfrön” så vet jag ju att de inte är ”grotestade” och vill de inte gro så tänker jag att det är otur både för mig som fått fröna och för den som i god tro skänkt/bytt bort dem. Lika tänker jag när det gäller frön från STA.

Jag har en bekant som blir ytterst upprörd om frön inte vill gro och tanken att det ev. skulle kunna vara hennes eget fel eller andra omständigheter som orsakar avsaknaden av groddar finns inte. Hon ältar fram och tillbaka vilket besvär hon haft med dessa sterila frön och kostnaden för jord mm. Följden blir ju att jag är mycket försiktig när det gäller att dela med mig av mina egna frön till henne.

Hur reagerar ni….Blir ni upprörda om det inte gror eller rycker ni på axlarna och tänker att det var ju i alla fall roligt så länge det varade?

/Anki
Aqvakul
Jag förkultiverade mycket förr och visst hände det att det grodde dåligt eller att det gick på tok på annat sätt. Men som den borne optimist man är så är man ju snabbt på det igen. Själva utmaningen hur det ska bli är ju en stor del av upplevelsen.

Din bekant borde kanske ägna sig åt något som hon har mer kontroll över... rolleyes.gif
Nauti
Det beror på vad det är för fröer. Om jag sår 10 frön av en lättillgänglig växt och har 200 till liggandes så bryr jag mig inte alls. Är det ovanliga fröer man kommit över i begränsat antal ller liknande så är det inte roligt när de inte gror. Sådana där fröer som man springer och tittar på flera gånger per dag om de har grott sad.gif

Jag sådde själv köttätande växter och en annan växt som jag fått tag på frön från för ett tag sedan, ingen har kommit upp ännu efter flera veckor och sådant tycker jag inte alls är roligt när man gått och längtat efter att de skall ploppa upp ur jorden sad.gif
flouee
Roligt är det väl aldrig med frön som inte gror, men vad ska man begära om man fått fröna gratis (eller för en ringa summa)? Hade jag tyckt det var jätteviktigt med exakt rätt art samt hög grobarhet hade jag väl köpt fröna från någon firma. Nu är jag bara glad att jag fått så många gratisfrön genom t ex förkedjorna, och de jag är extra noga med (t ex att jag får rätt lavendelsort), ska jag istället beställa från fröfirmorna smile.gif
Margith
Att frön inte gror kan ju hända även med köpesfröer. Om det är fel på fröet eller om det är handhavarfel är ju omöjligt att veta.

Jag rycker på axlarna och tänker att jag får väl prova igen ett annat år.

Om man ältar och irriterar sig på kostnaden och besväret, tycker jag att man ska ägna sig åt nåt annat än att så fröer smile.gif
Knytt
Hm, jag tror snarare att jag tänker att jag måste gjort nåt fel. Jag skulle ju aldrig anklaga givaren på något sätt, man ger ju inte bort frön man vet inte gror!
Maggan H
CITAT (Aqvakul @ 23-12-2009, 10:09) *
Jag förkultiverade mycket förr och visst hände det att det grodde dåligt eller att det gick på tok på annat sätt. Men som den borne optimist man är så är man ju snabbt på det igen. Själva utmaningen hur det ska bli är ju en stor del av upplevelsen.

**yes.gif biggrin.gif yes.gif **

Din bekant borde kanske ägna sig åt något som hon har mer kontroll över... rolleyes.gif

** yes.gif yes.gif yes.gif **

Skuille aldrig gå o älta sånt man ändå inte kan göra något åt! På det igen bara! tummenupp.gif
gnon49
Tjusningen är väl att lyckas. Och då måste man misslyckas ibland. I regel gror ju något frö av den sort man planterat i jord. Så visst blir man besviken om inget av fröna gror, men vad vore tjusningen om allt man tryckte ner kom upp. Vill man prova något nytt får man ta besvikelsen om det inte lyckas första gången. Vill man alltid nå resultat så finns det fröer som passar till det också. men inte är man särskilt hänförd över att tagetes eller ringblommor gror, det gör dom för det mesta.Att skapa en trädgård utan misslyckande o besvikelse är inte möjligt.
Lady Hamilton
(Det är inte mig som Anki beskriver i sitt inlägg giggle.gif )

Jag själv är en sådan person som rycker på axlarna och hoppas på bättre tur nästa gång
Peztis
Om jag har köpt frön så blir jag allt sur - jag har ju BETALAT för dem! Har jag fått eller samlat själv så... ja, det var väldigt trist - det hade ju varit skoj att få det att växa och frodas, får nog försöka nästa år igen!
Bassam
Hej
Frö kan inte dro på grund av :

1 Mera eller mindre vatten.

2 att de har sjukdom .

3 Plantera på fel

4 plantera djupare än vad de behöver.

H: Bassam
Anki V
Jag vill bara understryka att det definitivt inte var Ladyn som är den bekant jag skrev om.

Ladyn är ungefär som mig……Jag har besökt henne flera ggr. och framåt mars/april har hon så fullt i sitt uterum att hon nog inte ens märker om något inte skulle gro. Framåt sommaren börjar vi fundera om det inte fanns en sådd med det eller det också någon stans. giggle.gif

Min bekant borde nog sluta så och köpa sina plantor i stället. Hon är väldigt bestämd om vad, hur, färg, höjd som ska finnas i hennes trädgård och hon har det precis så där snyggt och välplanerat som inte jag kan få till det.

GOD JUL PÅ ER ALLA! santa.gif

/Anki
DykUnderYtan
CITAT (Anki V @ 24-12-2009, 08:45) *
Jag vill bara understryka att det definitivt inte var Ladyn som är den bekant jag skrev om.

Ladyn är ungefär som mig……Jag har besökt henne flera ggr. och framåt mars/april har hon så fullt i sitt uterum att hon nog inte ens märker om något inte skulle gro. Framåt sommaren börjar vi fundera om det inte fanns en sådd med det eller det också någon stans. giggle.gif

Min bekant borde nog sluta så och köpa sina plantor i stället. Hon är väldigt bestämd om vad, hur, färg, höjd som ska finnas i hennes trädgård och hon har det precis så där snyggt och välplanerat som inte jag kan få till det.

GOD JUL PÅ ER ALLA! santa.gif

/Anki

Det låter nog som bästa lösningen för henne, att köpa färdiga plantor. På så sätt får man ju det man betalar för.

Själv är jag inte alls så noga när det gäller fröer som jag fått eller bytt till mig. Tycker snarare att det är spännande att se om jag kan lyckas. Gör jag det inte så försöker jag på nytt. Visst har det nångång hänt att även köpefrön inte har grott men jag har ju fröer så det räcker och blir över. Får väl testa nåt annat istället! smile.gif
Överbölingen
Tja, det där med gro eller inte gro. Visst händer det ilbland. Förmodligen har jag själv skulden. Och det ligger mycket i vad Bassam påpekar. Jag kan muttra över köpta frön men aldrig över fådda.

Vad som värre är tycker jag när man väl fått till groddar och väntar i spänning på när jag skall kunna skola om. Tänk att det alltid skall inträffa fadäser. T ex det torkar för att det blev en dag längre i sta´n. Eller tvärt om. Sedan minnet som gör att dagschemat förskjuts och man tror att man utfört en måstehandling som att vattna.
Å andra sidan när sådderna drabbas av sådant som man inte rår över. Som mögel, kusar och nedfallen sålåda. Då blir jag ledsen.

Själv sår jag merparten för vila under snön. Innan jag lärde mig att lägga täckväv över lådorna så närde jag ömt massor av gran, björk, rönn, korneller mm. Till dess att karaktärsbladen visade på gökungar. Blåsta och utskitna fröer gror förbaskat bra. Varför sköter naturen det där bättre än jag gör? Jag har ju läst påsmile.gif.

För övrigt så var fröerna jag fick från dig, Anki, väldigt snälla och grodde perfekt. Så inom färgerna rent blått och champagne samt vitt hoppas jag att du får lite överskott. Det är roligt med fröer som man kan lita på.
Bassam
Hej

feg kan inte lära sig , man ska försöka flera gångar och varje gång ska man vänta och tänka , var ligger fel för att undvika nästa gång.

H:Bassam
Överbölingen
Det svaret gillar jag Bassam!
Peztis
Ja, det Bassam säger stämmer väl på hela livet! Väldigt bra skrivet!
Eva 33c
CITAT (Anki V @ 23-12-2009, 10:03) *
Jag har en bekant som blir ytterst upprörd om frön inte vill gro och tanken att det ev. skulle kunna vara hennes eget fel eller andra omständigheter som orsakar avsaknaden av groddar finns inte.

Det där känner jag igen smile.gif Jag hade en bekant för några år sedan som sådde glatt. Hon deklarerade frankt att "inte behövde man såjord" och "inte behövde man göra hål i botten på såkärlen" och inte det ena och inte det andra, det gick sååå bra ändå, men "det vara väldigt vilken dålig kvalitet det var" på fröerna hon köpte...
Och det lustiga är ju att ju större erfarenhet av frösådd man skaffar sig, desto bättre tycks kvaliteten på fröerna bli smile.gif
För visst är det så att det gror bättre nu än när jag började med sådder för 20år sedan. För det mesta "klandrar" jag mig själv när det inte gror. Ibland är det rena gåtan. Ett år sådde jag en halv påse (köpefrön) av clematis chisanensiis, efter 2 månader kom några stackare upp. Då sådde jag resten av påsen, och efter 10 dagar hade i princip alla i den sådden grott. Placerade sida vid sida med tidigare sådd. Möjligen var det lite jämnare temperatur i rummet i mars jämfört med januari eftersom rummet har ett stort fönster. Eller så var det nåt med månen, eller solen eller nån ramsa som lästes balänges rolleyes.gif
Jag tillhör nog "axelryckarna", och gör nya försök.
malin72
nej jag skulle aldrig bli sur om min fröer jag bytt mig till eller fått inte skulle gro...bara bli glad när dom gör det tummenupp.gif
men hm jo jag måste nog erkänna att jag kan bli sur om inte mina köpta frön gror....men då på mig själv för att jag inte lyckades driva upp dom rtfm.gif men det går snabbt över:) det är ju själva vitsen att lära sig och testa sig fram yes.gif
Owe J
Ja, även om förvånansvärt många fröer gror nästan hur man än behandlar dem är det bara att acceptera att en del har ganska specifika krav för att göra det. Frölistefröer insamlade av amatörer i trädgårdar lider dessutom bristen på kontroll på många nivåer. Moderplantan kan vara felnamnad, fröet kan vara omoget och inte minst kan växten ha hybridiserat med något annat i trädgården. Dessutom kan förväxlingar och felskrivningar ske om man inte är väldigt försiktig under hanteringen.
När de sedan sås finns än fler tillfällen för misstag. Att hantera mer än en fröportion åt gången är t.ex. att inbjuda till problem. Fröerna kan sås i fel jord eller förvaras på fel sätt. För mycket/litet vatten eller att solen skiner på en nygrodd planta, vilket gör att vi aldrig fick veta att den faktiskt grodde och levde i flera minuter.
Jag blir lite ledsen över de som gnäller över hur dåligt frölistefrö är och att de ofta specifikt nämner STA:s frölista. Alla frölistor lider av samma problem och om man sår för att kunna sälja sina växter innan de blommar ska man bara inte beställa från frölistor. Det konstiga är att trots alla klagomål över felaktiga fröer får vi bara 2-3 rapporter per år om felaktigheter och hur ska misstagen kunna rättas till om ingen säger ifrån?
Vill man ha garanterade fröer måste man vända sig till fröfirmor och de har som regel råd hur fröerna ska sås. Kostnaderna är då förstås helt andra! Se t.ex. på Konnässörsklubben, för de 80 kr jag får 20 portioner frö från STA får jag här 2-3 portioner, 20 portioner kostar där runt 700 kr. Såråd finns det gott om på nätet och tar man bara lite tid på sig är det inga problem att lista ut hur fröerna ska sås. Se t.ex. text och länkar på dokumentet på STA:s hemsida (http://www.tradgardsamatorerna.nu) om fröer som behöver sås färska.
tigrella
Jag tillhör också dem som rycker på axlarna om det inte skulle gro, men jag sår gärna några extra frön om de skulle gro dåligt innocent.gif
Sedan brukar jag ha några plantor för mycket när de grott.....
Känns det igen confused.gif
KRT
Jag blir snarare förbannad på mig själv för att jag antingen sår för få frö, för många eller lyckas ta död på det som kommer upp..... Senast var det ambraträd - mycket god grobarhet men så fort plantan blivit 2-3 cm lyckades jag ta död på varenda en!!! Tur att jag har fler fröer, tänkte så en omgång till våren och låta krukorna stå ute, förmodeligen är moder Natur bättre på det än jag laugh.gif (hon kan iaf inte vara sämre).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon