Hej Lars!
De här har jag provat med gott resultat i zon 4: Magnolia sieboldii, M. 'Leonard Messel', M. kobus, M. stellata, konvaljbuske (Clethra alnifolia 'Pink Spire') och japansk klockbuske (Enkianthus campanulatus), lavendel (Lavendula angustifolia), buskpion (Paeonia suffruticosa).
De här är mer känsliga och kan ibland delvis frysa ner, men verkar ändå klara sig hyfsat: röd flikbladig japansk lönn (Acer palmatum, okänd sort), buxbom (Buxus sempervirens), trädgårdsprakttry (Weigela x hybrida).
Dessa funkar däremot inte bra, fryser ner minst lika mycket som dom tillväxer: Magnolia x soulangiana, Magnolia 'Susan', Fikon (Ficus cariaca). Fikonet blev mindre och mindre för varje år och försvann helt efter 3 år, trots noggrann vintertäckning!
Rosmarin, Fuchsia magellanica och frilandshibiscus (Hibiscus syriacus) har jag också provat men dom dog redan första vintern.
Sedan ett par år har jag haft ett mammutträd (Sequoiadendron giganteum) och ett snödroppsträd (Halesia carolina) och dom klarade förra vintern men frös tillbaka en del. Får se hur det går efter kylan som varit denna vinter!
I somras planterade jag också Ginko (Ginko biloba), Rönnsumak (Rhus typhina), pärlbuske (Exochorda racemosa) och en cylinderopuntia (Opuntia fragilis). Eftersom det här är helt nya projekt vet jag inte alls hur det kommer att gå - väntar med spänning på våren!
Cilla! Jag har faktiskt aldrig funderat på att försöka zonknäcka åt andra hållet - fast det kanske man skulle testa också! Det är säkert en minst lika stor utmaning. Misstänker att det är betydligt svårare att skydda mot sommarvärme och milda, fuktiga vintrar än tvärt om.
/Anders
|