Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill ha växthus
          Eva i Höga
          Inlägg 24-12-2009, 18:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Läser ofta i just den här tråden och snart blir jag galen om jag inte får tag i ett växthus (har inte råd att köpa nytt). Finns det ingen här i göteborgstrakten som har ett begagnat växthus - eller vet någon som vill sälja till mig? crying.gif

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 26-12-2009, 20:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

När du budgeterar för växthuset, tänk på att grunden kostar en hel del - självklart beroende på hur den ser ut:

* Ska det grävas ut? Behöver ni hyra maskin och/eller grävare eller klarar ni det själva (är det mycket rötter som det var hos oss så hade vi nog aldrig klarat det utan grävhjälp).
          * Dräneringen kostar ju en slant (där är det frakten som kostar mest, inte massorna). * Ska du lägga plattor i och/eller runt växthuset?
          * Är det plan mark eller behöver det byggas murar?
          * Ska det dras in vatten och/eller el?

Ytan som mitt växthus på 14,1 kvm ska stå på är ca 35 kvm och där har jag tänkt att lägga plattor samt vissa odlingsbäddar. Vi fick hjälp med grävningen, passade på att be killen gräva 25 cm ned när han ändå var och grävde för slangen till vår nya vattenbrunn. Det kommer nog att kosta mellan tre och fem tusen för grus osv och därefter tre-fyra tusen för plattor (om jag inte får tag i det på annat sätt som Blocket eller någon som vill bli av med sina). markduk, slangar osv... Mitt grundarbete kommer nog att gå på närmare 10.000:- men det vågar jag inte ens nämna för mannen, får pyttsa ut det lite då och då så att chocken inte blir så abrupt! smile.gif

Kostnaderna är en stor del till varfor jag inte har fått upp det än, tyvärr! Trots att växthuset står på en pall på uppfarten och sockeln är fastgjuten.

Jag vill absolut inte avskräcka dig men det är ju bäst att räkna med det från början, att det kan gå åtskilla tusenlappar extra än vad man från början hade trott eller tänkt sig.

Redigerat av Peztis: 26-12-2009, 20:23

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon