Mina physalis har också alltid blommat och fått frukt första året. Ibland ganska sent på säsongen, och då hinner inte frukten mogna innan frosten, men då har jag bara tagit in den. Det var så jag upptäckte att de övervintrar bra i vanliga boningsrum! Jag tog in min physalis och den gav frukt till december. Hade den stående vid ett golv-till-tak-fönster i vardagsrummet. Sedan till sommaren tog jag ut den igen. Har den i söderläge mot vägg, men annars utsätts den för vanligt väder och vind. Har nu övervintrat physalis i vanligt boningsrum flera år, klipper ner dem tidig vår när de börjar växa med alldeles otrolig fart. Topparna blir nya sticklingar att ge bort, de börjar dessutom att blomma tidigt. Mamma fick en omgång av vårens avklippta toppar, den plantan står ute nu med massor av stora frukter som redan nu är på väg att mogna! Och blommar gör den också, så den fortsätter att ge frukt, säkert hela hösten (om hon tar in den). Hos mig har de äldsta grenarna hos physalisen blivit vedartade efter två år, så jag har tänkt prova göra en stamphysalis nu...hoppas det går.
|