Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröbeställning och planering
          NiklasTyreso
          Inlägg 29-12-2009, 21:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

Min balkong ligger i söderläge och kan bli ordentligt het på sommaren.

Jag beställde idag (Impecta) frön av läkeväxter (alla finns att läsa om på medline/pubmed) som alla ska tåla sol ganska bra:
          Santolina chamaecyparissus
          Verbena officinalis
          Withania somnifera
          Rhodiola rosea
          Marrubium vulgare
          Astragalus membranaceus

Ska beställa kakusfrö från Succseed bl a köld och snötåliga (!) kaktusen Maihuenia poeppigii från södra Argentina.

Jag har sparat frön från Gojibär som ska planteras i miniväxthuset i köket januari.

Dessutom ska jag så 6-7 olika köldtåliga kaktusar som jag har frön kvar från förra året.

Jag måste skaffa sand och skapa bra drennering i krukorna då flera av växterna och kaktusarna behöver det. Bara balkongen inte blir för tung.

Håller tummarna för de tre kaktusarna i bubbelplasten ute i -19 grader (som kallast). Båda Oreocereus celsianus-arna bör vara ok men Stetsonian är i värsta fall djupfryst (sägs klara max -6).

/Niklas

Redigerat av NiklasTyreso: 29-12-2009, 21:53

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          hattstugan
          Inlägg 29-12-2009, 22:16
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Håller tummarna för att du lyckas med dina fröer!! Tänk på att plantera i så lätta kärl som mojligt på balkkongen!!! Den ska klara av bära tyngden av människor oxå!! Har för mig att rekommendationen är 100 kg per kvadratmeter!! Kolla med Hyresgästföreningen där finns det uppgifter hoppas jag!!

Än en gång lycka till!!!!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-12-2025, 02:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon