NiklasTyreso
Min balkong ligger i söderläge och kan bli ordentligt het på sommaren.

Jag beställde idag (Impecta) frön av läkeväxter (alla finns att läsa om på medline/pubmed) som alla ska tåla sol ganska bra:
Santolina chamaecyparissus
Verbena officinalis
Withania somnifera
Rhodiola rosea
Marrubium vulgare
Astragalus membranaceus

Ska beställa kakusfrö från Succseed bl a köld och snötåliga (!) kaktusen Maihuenia poeppigii från södra Argentina.

Jag har sparat frön från Gojibär som ska planteras i miniväxthuset i köket januari.

Dessutom ska jag så 6-7 olika köldtåliga kaktusar som jag har frön kvar från förra året.

Jag måste skaffa sand och skapa bra drennering i krukorna då flera av växterna och kaktusarna behöver det. Bara balkongen inte blir för tung.

Håller tummarna för de tre kaktusarna i bubbelplasten ute i -19 grader (som kallast). Båda Oreocereus celsianus-arna bör vara ok men Stetsonian är i värsta fall djupfryst (sägs klara max -6).

/Niklas
hattstugan

Håller tummarna för att du lyckas med dina fröer!! Tänk på att plantera i så lätta kärl som mojligt på balkkongen!!! Den ska klara av bära tyngden av människor oxå!! Har för mig att rekommendationen är 100 kg per kvadratmeter!! Kolla med Hyresgästföreningen där finns det uppgifter hoppas jag!!

Än en gång lycka till!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (NiklasTyreso @ 29-12-2009, 21:51) *
Min balkong ligger i söderläge och kan bli ordentligt het på sommaren.

Jag beställde idag (Impecta) frön av läkeväxter (alla finns att läsa om på medline/pubmed) som alla ska tåla sol ganska bra:
Santolina chamaecyparissus
Verbena officinalis
Withania somnifera
Rhodiola rosea
Marrubium vulgare
Astragalus membranaceus

Ska beställa kakusfrö från Succseed bl a köld och snötåliga (!) kaktusen Maihuenia poeppigii från södra Argentina.

Jag har sparat frön från Gojibär som ska planteras i miniväxthuset i köket januari.

Dessutom ska jag så 6-7 olika köldtåliga kaktusar som jag har frön kvar från förra året.

Jag måste skaffa sand och skapa bra drennering i krukorna då flera av växterna och kaktusarna behöver det. Bara balkongen inte blir för tung.

Håller tummarna för de tre kaktusarna i bubbelplasten ute i -19 grader (som kallast). Båda Oreocereus celsianus-arna bör vara ok men Stetsonian är i värsta fall djupfryst (sägs klara max -6).

/Niklas

Och flera av sorterna måste du så ganska snart när du får dem eftersom de behöver kallstratifiering. +Du behöver nog någon frostfri vinterförvaring för kaktusarna de första åren, kaktusar växer oerhört långsamt och unga små plantor brukar inte klara kylan lika bra som stora exemplar. Det kommer ta väldigt många år innan kaktusarna behöver stora krukor och då kanske du inte bor i lägenhet längre så jag skulle inte oroa mig för tung vikt ännu.
NiklasTyreso
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-12-2009, 09:37) *
Och flera av sorterna måste du så ganska snart när du får dem eftersom de behöver kallstratifiering. +Du behöver nog någon frostfri vinterförvaring för kaktusarna de första åren,

Jo, jag ska nogställa ut vissa av de frön jag sår i kyla för att få dem att gro, men det är inget problem.

Förra året förvarade jag frön av opuntiakaktus i frysen innan jag sådde, och det gick bra.

Kaktusar som Oreocereus celcianus, O trolli och Trichocereus passacana snarast behöver kall förvaring under vintern och trivs inte så bra inne i lägenhetsvärmen. Det kan bli åtskilliga minusgrade i de öknar där de växer. Mina små halvårs gamla groddar av dessa dog när jag tog in dem i början av december.
Får så nya.

/Niklas

Åsa, mälardalen zon 2
När jag skrev att du behöver frostfri förvaring menade jag inte rumsvärme utan något ställe med ett par plusgrader + ljust jag är mycket tveksam till att pyttesmå kaktusplantor klarar värst många minusgrader (skulle även tippa att många plantor i det vilda stryker med de första åren, kaktusar brukar ha många frön men ofta är det få som lever länge nog att bli stora), de få plantor vi drivit upp på jobbet har vi inte haft ute förren de blivit hyfsat stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon