CITAT (NiklasTyreso @ 29-12-2009, 21:51)

Min balkong ligger i söderläge och kan bli ordentligt het på sommaren.
Jag beställde idag (Impecta) frön av läkeväxter (alla finns att läsa om på medline/pubmed) som alla ska tåla sol ganska bra:
Santolina chamaecyparissus
Verbena officinalis
Withania somnifera
Rhodiola rosea
Marrubium vulgare
Astragalus membranaceus
Ska beställa kakusfrö från Succseed bl a köld och snötåliga (!) kaktusen Maihuenia poeppigii från södra Argentina.
Jag har sparat frön från Gojibär som ska planteras i miniväxthuset i köket januari.
Dessutom ska jag så 6-7 olika köldtåliga kaktusar som jag har frön kvar från förra året.
Jag måste skaffa sand och skapa bra drennering i krukorna då flera av växterna och kaktusarna behöver det. Bara balkongen inte blir för tung.
Håller tummarna för de tre kaktusarna i bubbelplasten ute i -19 grader (som kallast). Båda Oreocereus celsianus-arna bör vara ok men Stetsonian är i värsta fall djupfryst (sägs klara max -6).
/Niklas
Och flera av sorterna måste du så ganska snart när du får dem eftersom de behöver kallstratifiering. +Du behöver nog någon frostfri vinterförvaring för kaktusarna de första åren, kaktusar växer oerhört långsamt och unga små plantor brukar inte klara kylan lika bra som stora exemplar. Det kommer ta väldigt många år innan kaktusarna behöver stora krukor och då kanske du inte bor i lägenhet längre så jag skulle inte oroa mig för tung vikt ännu.