CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 13:36)

Gamla frukträd klarar nog tom lägre temperatur än -40!! Trädgården vid mitt föräldrarhem består enbart av Äppelträd som planterades nångång på 1920-talet och dom har ju överlevt rejäla köldvintrar!!
Men vi bor i Uppland och det gör en viss skillnad var man bor oxå för den delen!!
Här är ett snötäcke på ca 40 cm men tror inte det hann bli så mkt tjäle innan snön kom Så det kan nog bli en del svinn även här i vinter!!!
jo de klarar nog lägre än -40c, även om det aldrig har blivit så kallt där (nord/östra skåne). gamla sorter av äppelträd och päron tål väl mycket kyla om det nu inte är känsliga sorter som är planterade, för jag har inte riktigt koll på det. men det är bra att ha en härdig bas i trädgården som överlever allt.
men det är bra att du åtminstone fått ett bra snö täcke.
CITAT (Dito Verde @ 30-12-2009, 13:38)

Men har du barmark? Jag trodde det hade snöat överallt.
Jag är mycket tacksam för vårt snötäcke. Det brukar det inte finnas vid denna tiden.
/p
delar av sydsverige har blivit av med snön
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#så i trädgården är det enligt dom där hemma barmark, här där jag bor är det bitvis snö (1-3cm) på skuggiga plaster men annars är det väldigt mycket istäckt mark också och barmark där solen kommit åt.
CITAT (Solstorm @ 30-12-2009, 13:50)

Här södra Bohuslän ligger ett ordentligt snötäcke. Just nu är det -6 och solsken. Vi har haft -11. Vintern är ovanligt tidig i år. Ovanligt med så stark kyla som håller i sig så länge så här tidigt. Jag måste säga att jag är glad att vi inte är på väg mot ett kallare klimat.
ja det är tidig kyla i år.
tycker nästan det känns som om det blivet kallare klimat (om man bortser från riktiga vintrar). fast det är nog bara jag som tycker att det är kallt nu, generellt sett så är det väl varmare.