Hej Uffe,
Ditt träd har tickor, en av typerna. Dessa är som du redan vet svampar. Fruktkropparna på tickor kommer ofta inte varje år.
Tickors rötter, mycel, lever långt in i veden eller utbrett. För att undvika spridning genom sporer kan man ta bort fruktkropparna, men man hindrar på så sätt inte mycelens utspridning.
Vissa tickor lever i friska träd men de allra flesta slår rot i sjuk eller döende ved, som t ex uppstår efter grova snitt i trädet. Vissa tickor avbryter näringstransporten snabbt, men de flesta är långsmma och träden kan leva med dem i många år.
Ett träd som har tickor levande i sig kan man hjälpa genom att stärka tillväxtkraften och vitaliteten. Förutom att man bör beskära det varsamt och noga eller låta bli några år om det beskurits hårt tidigare, är den bästa åtgärden att
gröngödsla (klicka på länk).
Att pensla på något tror jag inte på om det inte är en bakterie eller svamp som dödar tickan i hela veden, och inte skadar veden mer än vad tickans mycel redan gjort. Kanske kan trichoderma användas, men jag har inte hört det testas mot tickor.
Om jag vore du skulle jag gröngödsla trädet och samtidigt plantera ett nytt fruktträd i närheten, som jag beskar så att det aldrig behövde kapas grova grenar i framtiden. Detta innebär bl a att man från början stammar upp trädet och ser till att krongrenarna långt ned tas bort redan när de är små och trädet kan övervalla snitten.