Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Insektsboktips
          xlxl67
          Inlägg 25-12-2009, 17:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Tänkte sätta mig in i insekternas värld. Har ni ngt tips om en bra bok med de vanligaste?

Finns ju ca 25.000 insekter i landet men de vanligaste skulle jag gärna vilja lära mig mer om.

Förstår att de rör sig i olika miljöer men har allt känt igen en del insekter från flera tillfällen ute på ängar under förra sommaren. Ex stinkslända borde vara rätt vanlig.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          xlxl67
          Inlägg 30-12-2009, 19:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Tack för svar på denna luddiga o kanske omöjliga fråga : D
          Jag är mest intresserad av de insekter jag stöter på vid vanliga tillfällen. De vanligaste helt enkelt. Sedan kanske jag inte stöter på dyngbaggar så ofta exempelvis (om några av dem kan vara vanliga). Ängar, havsstränder, diken, skogsstråk etc rör jag mig mest i - trädgårdar, ruderatmark. Lättillgängliga ställen. Kanske svår fråga att ställa jag får nog gå igenom insektsgrupperna ordentligt innan. Kanske kan söka på artportalen på de vanligaste i ex Bohuslän/Västra götaland.

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-12-2009, 20:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (xlxl67 @ 30-12-2009, 19:57) *
          Tack för svar på denna luddiga o kanske omöjliga fråga : D
          Jag är mest intresserad av de insekter jag stöter på vid vanliga tillfällen. De vanligaste helt enkelt. Sedan kanske jag inte stöter på dyngbaggar så ofta exempelvis (om några av dem kan vara vanliga). Ängar, havsstränder, diken, skogsstråk etc rör jag mig mest i - trädgårdar, ruderatmark. Lättillgängliga ställen. Kanske svår fråga att ställa jag får nog gå igenom insektsgrupperna ordentligt innan. Kanske kan söka på artportalen på de vanligaste i ex Bohuslän/Västra götaland.

Om du skulle stöta på massa dyngbagagr så finns boken "Die blatthornkäfer mitteleuropa" på tyska av Bunalski, det är visst "dyngbaggebibeln" bland coleopterologerna giggle.gif

Nationalnyckeln är ett riktigt praktverk men för att fungera som fältbok krävs en bil med gott om utrymme. Det har kommit en del bra fjärilshandböcker på senare år på svenska så där finns bra utbud. Det finns även en relativt ny svensk bok om humlor.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 14:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon