CITAT (Myosotis @ 30-12-2009, 17:11)

sen blöta lönnlöv som ett lock ovanpå, det håller sig nog torrt och varmt ett tag. Vad tror ni, blir det bra? Minivalnötsträd, icke härdig calla, narcissus bulbocodium... Hur mycket ska man förresten täcka Meconopsis? De fick också lite löv och grangrenar fast jag vet inte om det behövs, men de är små och nyplanterade så man vill ju dalta lite med dem.
hoppas att mitt minivalnötsträd också klarar sig. den har inte haft det så kallt än i sitt liv som denna vinter ev erbjuder.
CITAT (Krolliljan @ 30-12-2009, 17:13)

Jag är mest orolig för de jag har i krukor. Jag har ingenstans jag kan sätta in dem.
Mitt olivträd.

det som jag har i krukor ( mest olika lönnar och tåliga perenner och rödbladig fläder, trollhassel, kaprifol) har jag lindat om ordenligt med väv och bubbelplast så de ska nog klara sig. det har dom gjort innan när det blivet -18c. ditt oliv träd gillar nog inte att det går under -10c om dens tår i kruka utan skydd. dock hade jag ju en själv som klarade lufttemp på -24c i kruka men den var ju begravd i en snödriva.
CITAT (Huggorm @ 30-12-2009, 20:00)

-17 nu, och natten har inte ens börjat. Jag tror årets köldrekord kommer sättas på dess sista dygn. Här hos mig då, i norrland är det ju kallare
här är det just nu -14,2c här i södra VG. men har en känsla av att det kan bli kallare, på smhi stod det innan idag att det skulle bli lokalt ner till -20c i inlandet och jag tror jag bor i inlandet.