När jag tittar i tidningen i en artikel om avskjutning av raketer på Nyår så ser jag att det är lite olika i de skånska kommunerna. De flesta säger att tillstånd krävs men att man får skjuta utan tillstånd på nyårsafton. Klockslagen är lite olika, i Bromölla och några andra kommuner får man skjuta från kl 16 på nyårsafton till kl 04 på nyårsdagen, Kristianstad är kanske mest liberal med sina klockslag - från kl 12 på nyårsafton till kl 03 på nyårsdagen. I många kommuner så gäller Ordningslagen. Jag undrar lite stillsamt, varför säger dom att det krävs tillstånd egentligen? De bestämmelser som finns i de olika kommunerna säger att tillstånd krävs utom för nyårsafton (och i någon kommun även utom valborgmässoafton och påskafton). Varför i hela fridens namn finns bestämmelsen att man måste söka tillstånd? De stora helgerna behöver du ju inte tillstånd och det är ju då som de flesta raketerna och fyrverkerierna avfyras. Vore det inte bättre att tillämpa bestämmelserna fullt ut och låta alla som vill avfyra raketer och fyrverkerier söka tillstånd, även för nyår och övriga aftnar? Annars ser jag ingen nytta med att ha tillståndsförfarandet.
--------------------
|