CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 16:52)

Hej Gunilla!
Lyckligtvis är det svårare att tillverka vapen än smällare. De som tilverkar vapen som smäller brukar vara lite äldre och förhoppningsvis något klokare. Tonåringar tillverkar tyvärr egna smällare. Dessa smällare är oftast fullkomligt livsfarliga och även tillverkningen medför stora risker. Jag tror inte att ett förbud mot smällande saker skulle hindra ungarna från dylika livsfarliga övningar. Smällande saker som är något säkrare är att föredra.
Ett totalt förbud mot raketer skulle vara lika effektivt som ett totalt förbud mot alkohol. Jag skulle föredra ett totalförbud mot både alkohol och smällare men det vore helt orealistiskt att tro att det skulle fungera. Vi får nog fortsätta med åldersgränser och hoppas att vuxna inte låter sina barn syssla med alkohol eller smällare helt okontrollerat.
MVH
Jan Lindgren
Hej på dig själv Jan!
Det var nog mera sättet att argumentera som jag reagerade på...
Kan tyvärr inte se några som helst fördelar med raketer och smällare...bortkastade pengar, rädda människor och djur, skadliga miljöeffekter. Låt de kommuner som har råd och tycker värdet är av största betydelse för innevånarnas trivsel slösa lite pengar vid tolvsnåret men förbjud resten. Lätt för ordningsmakten att hålla efter också...det hörs ju!
Gott Nytt År Jan!