CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 17:08)

Hej Stintan!
Självklart vänjer man sina husdjur mycket försiktigt när det gäller skrämmande företeelser. Du beskriver på ett bra sätt hur man ska gå till väga. När jag har en häst som är rädd för något så måste jag ta mig ordentligt med tid för att lära den att det inte är farligt, samma sak gäller lamadjuren. Jag måste kunna vistas i många olika miljöer med mina djur och kunna se på dem när jag behöver vara lite försiktigare. Allt sådant tar tid.
Jag hoppas verkligen inte att hundarna är så sönderavlade att man inte kan vänja dem vid höga ljud. Förmodligen finns det djur som aldrig kan vänja sig vid överaskande ljud och händelser men med kunniga ägare så går det att komma långt. Jag har tittat på alla våra djur när det smäller i omgivningen och de har alltid tagit det lugnt, kanske för att de inte träffar några nervösa människor samt att det skjuts ganska mycket här omkring. Vad jag däremot är lite rädd för är att någon idiot skulle rikta en raket mot djuren. Det skulle troligen ta mycket lång tid innan det djuret accepterade smällare igen.
MVH
Jan Lindgren
Ja lång tid om det överhuvudtaget är möjligt vilket det faktiskt inte alltid är. Kanske beror på hur skotträddslan uppstått och när.
Det största felet man som hundägare till en skotträdd hund kan göra är iallafall att dalta och ömka men det är ju inte så lätt när lilla älsklingen ligger under sängen och skakar av räddsla. Man får stålsätta sig och låtsas som om det regnar när det smälls som mest.