Om jag inte kommer ihåg fel så fanns det en undersökning som gjorts på Chalmers för ett antal år sedan som jämförde vanliga kallvita lysrör (typ Philips Master TLD 840 ) med speciell växtbelysning och man kunde inte se några skillnader.
Nu har jag ”tappat bort” referensen men hittade detta i mina anteckningar om växtbelysning. Jag tror att det kommer från sammanfattningen av studien

.
”
Det lönar sig inte att spendera dyra pengar på lysrör som är specialgjorda för växtbelysning. Dessa emitterar visserligen ett spektrum som växterna bättre kan tillgodogöra sig, men de producerar normalt bara ca. hälften så mycket ljus som motsvarande vanliga lysrör. Denna reducerade ljusmängd försämrar tillväxten hos växterna mera än ett något onaturligt spektrum. Bästa möjliga resultat uppnår du genom att använda lysrör av typen varm-vit (mjukt ljus) och kall-vit (dagsljus) i förhållandet 3:1. Det kalla spektrat innehåller mera blått ljus vilket växten behöver för att utveckla stam och blad.”Googlar jag på den här texten idag så hamnar jag på sidor för cannabisodling….

fast det är ju växter det med…..
I dag tror jag att forskning och utvecklingen går emot mer energisnåla lösningar som t.ex LED men det är nog några år kvar innan vi hobbyodlare börjar byta ut vår utrustning.
/Anki