Hej
Jag hittade idag i Internet :
--Agastache foeniculum (Anisisop) Behöver ljus . Såråd: Förkultiveras i mars-april, täck fröet. Optimal groningstemp är 13 grader. Jag gjorde så här: sådde i
jan och ställde sen ut sådden efter ett dygn. Sen fick dom gro när värmen kom. Blommade samma
år som sådd.
--Agastache rupestris (Anisisop) DEn behöver ljus.
kan gro redan efter några veckor med undervärme på ca. 23 grader och hög luftfuktighet.
--Armeria pseudarmeria (Fransktrift)
Den behöver ljus . Normalsådd - Fröet bör täckas med ett jordlager som motsvarar dubbla fröets tjocklek.
Optimal groningstemperatur 16-18 C
--Aster alpinus (Alpaster) behöver ljus .
Såtid: mars-juli i kruka.
--Lewisia cotyledon
Den behöver LJUs .
-Dianthus barbatus (Borstnejlika) Det är bättre med kyl . Såråd: Sås i feb-april. Täck inte fröerna. Testa även att så och ställa ut i kylan efter ett dygn. Kan även så ute i aug-sept --Lathyrus latifolius (Rosenvial) den behöver ljus. Förodling Lägg fröerna i blöt 12 timmar före sådd så att fröskalet mjukas upp. Så inomhus i minidrivhus med såjord. Täck med 1 cm jord. Gror efter 3 - 4 veckor. Långsamgroende .
--Rudbeckia fulgida (Praktrudbeckia) Den är perenner behöver kyl. --Erigeron (Praktbinka) Behöver inte kyl. Såtips: Så inne i feb, gror bäst i 20 grader.Ha jord över fröna, behöver mörker för att gro. --Rheum palmatam (Flikrabarber) behöver kyl Sådd av Rabarber - Rheum rhaponticum</b> Sådde ytligt, grodde först efter en kallperiod. Mina fröer var i och för sig 5-6 år. Gav faktiskt en liten skörd året därpå.
-
H:Bassam
Redigerat av Bassam: 02-01-2010, 04:43
|