Jag måste hålla med "Kiwin" (orkidétjuven) i detta, i korthet är det exakt vad jag anser att det handlar om. Det jag verkligen skulle vilja se är jämförande siffror på hur många jakthundar som dödas av bilar, hur många renar som blir påkärda av tåg eller bilar, hur många älgar som blir trafikoffer kontra vargoffer etc. Med tanke på det stora antalet bilar och tåg i Sverige, och det lilla antalet vargar torde siffrorna vara ganska ojämlika. Men det är klart - det är ju enklare att skylla på vargen än på en bilförare som inte hann stanna när hunden for rakt ut framför bilen. En varg kan ju inte försvara sig i en verbal debatt.....
Att det finns "problemdjur" är det väl ingen som kan förneka - djur som mist respekten för människor och därmed blivit farliga. MEN inte heller dessa djur behöver man skjuta som en fösta åtgärd. Varför inte försöka med avskräckningsmetoider först, och se avlivning som en sista utväg?
Vad gäller tamdjur så kan man stängsla in, hägna in sina djur. Det bedrivs tom förskning på hur man effektivast byger upp stängsel för att hålla t.ex. varg borta, varför inte utnyttja detta?
Och argumentet att "ni i södern som inte har varg har inte rätt att uttala er" kan den som evt tänkte dra det skippa, vi har andra djur här nere och jag ska uppriktigt säga att jag MYCKET hellre möter en varg än ett vildsvin i skogen.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|