|
netaave
02-01-2010, 23:38
Tycker det blir en höna av en fjäder när det gäller vargar, dom ställer till så himla mkt elände för fårbönder m.fl. Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta?
Huggorm
02-01-2010, 23:43
CITAT (netaave @ 02-01-2010, 23:38)  Tycker det blir en höna av en fjäder när det gäller vargar, dom ställer till så himla mkt elände för fårbönder m.fl. Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta? Det pågår redan en livlig diskussion i naturavdelningen här på forumet, du får gärna posta där med. Var beredd på mycket motstånd dock, det finns många vargälskare på forumet. Det skadar inte med fler skeptiker, för att balansera upp diskussionen en aning.
Usch jag tycker det är hemskt med skjutandet. Kan inte gå in och läsa ens vad det står om det på nätet. Hörde att de skjutit flera stycken första dagen och att det handlade om sammanlagt 27 st(?) Samtidigt förstår jag att de kan ställa till problem. Vi hade en varg som knatade runt här hos oss för en massa år sedan och jag var livrädd. Nu var den säkert räddare för mig men ändå. Jag tömde brevlådor en kväll och visste att den var i det området där jag skulle tömma och jag vågade inte gå ur bilen ens, ha ha!
Piccante
02-01-2010, 23:55
CITAT (netaave @ 02-01-2010, 23:38)  Tycker det blir en höna av en fjäder när det gäller vargar, dom ställer till så himla mkt elände för fårbönder m.fl. Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta? Vad gör människor för nytta? och älgar, sniglar, bävrar, hamstrar, skator... Jag tycker att djur har ett egenvärde i sig inte bara ett nyttovärde. Visst har rovdjur gjort skada hos vissa djurhållare men det gör lösspringande hundar med. Sedan har vargen en plats i ekosystemet där de kontrollerar gnagare och andra smådjur.
Huggorm
03-01-2010, 00:04
CITAT (Markus_H @ 02-01-2010, 23:55)  Sedan har vargen en plats i ekosystemet där de kontrollerar gnagare och andra smådjur. Tar vargen verkligen så mycket gnagare och smådjur? Hur som helst är nog räv, lo och rovfåglar effektivare på sork och liknande Edit: På wikipedia står det så här: CITAT Hjortdjur, främst älg, samt ren och rådjur är de viktigaste bytesdjuren i Skandinavien, men hare, bäver och grävling ingår också. I närheten av människans boplatser faller även boskapsdjur, tamkatter och tamhundar offer för vargar och unga vargar tar olika insekter (särskilt skalbaggar) som föda. I perioder med mindre tillgång till föda äter vargar även kadaver och biologiskt avfall. Mindre gnagare än harar verkar alltså inte intressant. Vargar är rätt stora, och det krävs lite kött för att jakten skall löna sig energimässigt.
Piccante
03-01-2010, 00:09
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:04)  Tar vargen verkligen så mycket gnagare och smådjur? Hur som helst är nog räv, lo och rovfåglar effektivare på sork och liknande Hunddjur är i regel allätare i större eller mindre grad, förmodligen varierar kosten med säsong. räv kan äta mycket vegetabilier om det tryter med annan föda. Men tyvärr jagar man räv ännu hårdare än varg så de får ju inte vara ifred de heller och lo vill man jaga mer. Vargjakten som började nu är en politisk eftergift till högljudda lobbyister tyvärr för att rädda kvar centern i regeringen.
Huggorm
03-01-2010, 00:12
CITAT (Markus_H @ 03-01-2010, 00:09)  Hunddjur är i regel allätare i större eller mindre grad, förmodligen varierar kosten med säsong. räv kan äta mycket vegetabilier om det tryter med annan föda. Men tyvärr jagar man räv ännu hårdare än varg så de får ju inte vara ifred de heller och lo vill man jaga mer. Vargjakten som började nu är en politisk eftergift till högljudda lobbyister tyvärr för att rädda kvar centern i regeringen. Är det någon som har högljudda lobbyister så är det nog vargförespråkarna. Vargfrågan borde vara en sak som sköts i det tysta av länsstyrelserna i berörda län, men det har piskats upp ett väldigt jakthat bland stadsbor. Alla skall ha ett ord med i saken, oavsett om de på något vis berörs eller inte.
Piccante
03-01-2010, 00:15
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:12)  Är det någon som har högljudda lobbyister så är det nog vargförespråkarna. Vargfrågan borde vara en sak som sköts i det tysta av länsstyrelserna i berörda län, men det har piskats upp ett väldigt jakthat bland stadsbor. Alla skall ha ett ord med i saken, oavsett om de på något vis berörs eller inte. LRF och jägarförbundet har m el m krävt vargjakt i alla år. Som "viltvård" är denna jakten helt förkastlig. Man har politiskt bestämt helt emot allt vetande vilken nivå på vargstammen som är godtagbar och man har inte velat införa andra åtgärder som mer bidrag till stängsel och skrämmor etc.
netaave
03-01-2010, 00:29
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 23:43)  Det pågår redan en livlig diskussion i naturavdelningen här på forumet, du får gärna posta där med. Var beredd på mycket motstånd dock, det finns många vargälskare på forumet. Det skadar inte med fler skeptiker, för att balansera upp diskussionen en aning. Jag letade efter den men hittade den inte, trodde jag mindes fel
netaave
03-01-2010, 00:35
CITAT (Markus_H @ 02-01-2010, 23:55)  Vad gör människor för nytta? och älgar, sniglar, bävrar, hamstrar, skator... Jag tycker att djur har ett egenvärde i sig inte bara ett nyttovärde. Visst har rovdjur gjort skada hos vissa djurhållare men det gör lösspringande hundar med. Sedan har vargen en plats i ekosystemet där de kontrollerar gnagare och andra smådjur. Ja men när man som fårbonde och i längden ger oss andra både kläder o mat blir av med 30-40 djur på en utesäsong då är det lite snett att man inte ska få skydda sin egendom mot dessa djur. Var ju en bonde uppe på Gräsö för några år sedan som sköt en varg som tog hans får och dessutom gjorde utfall mot hundarna, han blev ju t.o.m. åtalad och dömd om än friad senare men det var ju bara tack vare massmedia. Hellre smågnagare än vargar känner ju jag då.
Piccante
03-01-2010, 00:42
CITAT (netaave @ 03-01-2010, 00:35)  Ja men när man som fårbonde och i längden ger oss andra både kläder o mat blir av med 30-40 djur på en utesäsong då är det lite snett att man inte ska få skydda sin egendom mot dessa djur. Var ju en bonde uppe på Gräsö för några år sedan som sköt en varg som tog hans får och dessutom gjorde utfall mot hundarna, han blev ju t.o.m. åtalad och dömd om än friad senare men det var ju bara tack vare massmedia. Hellre smågnagare än vargar känner ju jag då. Nu finns det tyvärr knappt några fårbönder som förser oss med kläder (såvida du inte köper lokal hemslöjd) och mat? fårkött importeras ofta från Nya Zeeland till restauranger och skolor. Hur jag än letar hittar jag aldrig lokalt fårkött i mina affärer. Det är större problem för fårnäringen och jordbruket än en knappt existerande livskraftig vargstam som är spridd över enorma arealer.
*Stintan*
03-01-2010, 00:44
CITAT (netaave @ 03-01-2010, 00:35)  Ja men när man som fårbonde och i längden ger oss andra både kläder o mat blir av med 30-40 djur på en utesäsong då är det lite snett att man inte ska få skydda sin egendom mot dessa djur. Var ju en bonde uppe på Gräsö för några år sedan som sköt en varg som tog hans får och dessutom gjorde utfall mot hundarna, han blev ju t.o.m. åtalad och dömd om än friad senare men det var ju bara tack vare massmedia. Hellre smågnagare än vargar känner ju jag då. Det går att stängsla in sina tamdjur. Bidrag får dom också + god ersättning för eventuella djur som fallit offer för vargen.
Huggorm
03-01-2010, 00:54
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 00:44)  Det går att stängsla in sina tamdjur. Bidrag får dom också + god ersättning för eventuella djur som fallit offer för vargen. Ersättning får också ägarna till alla de tiotusentals renar som går åt varje år. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ha varg i Sverige? Hur mycket kan egentligen anses rimligt att det får kosta att introducera varg i Sverige?
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:54)  Ersättning får också ägarna till alla de tiotusentals renar som går åt varje år. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ha varg i Sverige? Hur mycket kan egentligen anses rimligt att det får kosta att introducera varg i Sverige? De behöver knappast introduceras.
Varför är det på något sätt viktigt vad de gör för nytta för oss? Alla arter behöver inte göra nytta för människan för att existera, de var här före oss och de har all rätt att existera oavsett vad de har för påverkan på oss. Det är inte att göra en höna av en fjäder när vissa jägare och vanligt folk talar om att utrota vargen. Vargen är existensberättigad oavsett hur vi påverkas och den rädsla och det hat folk visar mot den är ingenting annat än primitivt och hör inte till dagens civiliserade samhälle. CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:54)  Ersättning får också ägarna till alla de tiotusentals renar som går åt varje år. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ha varg i Sverige? Hur mycket kan egentligen anses rimligt att det får kosta att introducera varg i Sverige? Det är rimligt för att ekonomiska intressen inte skall gå före en art levande kännande individers rätt att existera. De har som sagt lika stor rätt till naturen som vi har, oavsett hur de påverkar oss.
Red Top
03-01-2010, 06:40
Ett litet inhopp i vargdebatten. Du som, liksom jag, är emot licensjakt på varg, skriv på uppropet du hittar längst ned i mitt inlägg. CITAT (netaave @ 03-01-2010, 00:29)  Jag letade efter den men hittade den inte, trodde jag mindes fel Här är tråden du letade efter. 1600 jägare......Debatt i GT om vargjaktUtdrag ur GT: " Regeringen vantolkar bestämmelserna och beviljar jakt för att "uppnå lokal acceptans för stora rovdjur hos boende i rovdjurstrakter". "Forskarna har dessutom funnit att stödet för varg i Sverige är starkare hos människor med anknytning till landsbygd än hos genuin stadsbefolkning. Mest negativ grupp är jägarna, dock finns här 40 procent positiva till varg." Vill du läsa fakta om våra svenska rovdjur kan du gå in på Svenska Rovdjursföreningen. Om SRF Svenska Rovdjursföreningen är en ideell, allmännyttig förening utan vinstintresse som arbetar för att människor och rovdjur ska kunna leva tillsammans i Sverige. Vi vill öka människors acceptans för rovdjuren och förståelsen för att också rovdjuren har rätt att finnas i vår natur och nyttja sina naturliga byten.
Föreningen är remissorgan för regeringen, naturvårdsverket och länsstyrelserna i frågor som rör rovdjur. Regionala representanter för rovdjursföreningen finns i de flesta län. Föreningen är representerad i Naturvårdsverkets centrala rovdjursråd och i länsstyrelsernas regionala rovdjursgrupper.Upprop:Nej till licensjakt på varg
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 00:44)  Det går att stängsla in sina tamdjur. Bidrag får dom också + god ersättning för eventuella djur som fallit offer för vargen. Skånebonden som blev av med 17 får fick 47.000 SEK http://www.jaktojagare.se/se/view.php?id=1917nu är dom lyckliga -vargslaktarna, till råga på allt var det en tjej som sköt den första vargen.
herkules
03-01-2010, 09:08
"en höna av en fjäder" ja det var ju också ett sätt att se på den här slakten
Huggorm
03-01-2010, 10:06
CITAT (gunvor @ 03-01-2010, 07:40)  Skånebonden som blev av med 17 får fick 47.000 SEK http://www.jaktojagare.se/se/view.php?id=1917nu är dom lyckliga -vargslaktarna, till råga på allt var det en tjej som sköt den första vargen. Lite kul att det var en tjej, när det alltid hävdas att vargjägare är fanatiska män
*Stintan*
03-01-2010, 10:07
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:06)  Lite kul att det var en tjej, när det alltid hävdas att vargjägare är fanatiska män Knappast kul snarare tragiskt!
Huggorm
03-01-2010, 10:24
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 10:07)  Knappast kul snarare tragiskt! Att folks förutfattade mening visade sig vara osann?
Gunilla T
03-01-2010, 10:25
CITAT (netaave @ 02-01-2010, 23:38)  Tycker det blir en höna av en fjäder när det gäller vargar, dom ställer till så himla mkt elände för fårbönder m.fl. Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta? Dethär handlar varken om fårbönder eller hönor och fjädrar! Det är politik precis som Markus skrev. Denhär grymma slakten som nu sker genomförs för att vår näringsminister skall få fortsätta kvacka i TV rutan efter valet och att den joviale jordbruksministern skall få fortsätta att titta ner på medborgarna från sin TV soffa. Men, men...undrar om inte centerpartiet har skjutit sig själv i foten denna gång.
Huggorm
03-01-2010, 10:34
Om man nu skall göra partipolitik av vargfrågan, är det någon som vet vart sossarna står? Dom är ju som starkast i de län där varghatet är störst.
http://www.bonton.se/sv/och dagens lindström har sin syn på saken! CITAT (Gunilla T @ 03-01-2010, 10:25)  Dethär handlar varken om fårbönder eller hönor och fjädrar! Det är politik precis som Markus skrev. Denhär grymma slakten som nu sker genomförs för att vår näringsminister skall få fortsätta kvacka i TV rutan efter valet och att den joviale jordbruksministern skall få fortsätta att titta ner på medborgarna från sin TV soffa.
Men, men...undrar om inte centerpartiet har skjutit sig själv i foten denna gång. Man kan ju hoppas att dom skjutit sig i båda fötterna för säkerhets skull.....
Aqvakul
03-01-2010, 10:59
Den här vargjakten är bara så pinsam. Lever vi i ett civiliserat land?
Jag har medvetet undvikit den andra vargtråden och i denna tänker jag inte säga mer än detta citat:
Egentligen så borde det ju vara skyddsjakt på jägare om man ska gå efter deras egna argument! Vilka är farligast...Varg eller Jägare...Möter hellre varg (igen) än Jägare... Hur många offer faller inte för jägarna själva varje år...Kolla den statistiken !!!
Gunilla T
03-01-2010, 11:18
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:34)  Om man nu skall göra partipolitik av vargfrågan, är det någon som vet vart sossarna står? Dom är ju som starkast i de län där varghatet är störst. Du är ju en smart och tänkande person Huggorm så nog vet du också vad dehär grymheterna handlar om...var sossarna står - om det nu finns något officiellt ställningstagande - har jag ingen aning om, du får väl fråga dom. Jag tror att centern missbedömt läget och det motstånd och den avsky som nu väller över landet mot vargdödandet var något som de inte räknat med..visar det sig att man också brutit mot EU direktiven då har man sannerligen pinkat i det blå skåpet och skitit i babords länspump.. Skall bli intressant att se nästa opinionsundersökning .......
herkules
03-01-2010, 11:23
CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 10:07)  Knappast kul snarare tragiskt! jo, man får skämmas
Orkidétjuven
03-01-2010, 11:47
Jag har följt debatten från Nya zeeland både här på odla, nyheterna, diverse organisationer information osv och allt det här är helt fel. Helt jävla fel. Jag ber redan nu om ursäkt om jag kläcker ut mig massa fula ord, men jag har börjat tappa en del respekt för vissa människor tyvärr här. Vad tror ni att ni är?
Att jaga varg är helt fel. En population på 210 djur är inte hållbart som en livskraftig stam, det säger sig självt. Men: Vargen tar jägarnas hundar och den river böndernas får. Och inte att glömma: den är också ett hot mot jägarnas villebråd. DET är enbart det det handlar om!
Folk hittar på vad som helst för att få skjuta och jag har ingen förståelse alls för folks fobier. Jag skulle antagligen bli rädd om jag mötte på en varg i skogen, det är en naturlig reaktion. Men inte för allt i världen skulle jag vilja ha ihjäl dem eller bort dem från deras hem. Om jag är i skog och mark är det på dess villkor och allt därtill!
Om folk har problem med varg i skogarna får de helt enkelt skydda sina djur bättre. Det är inte svårare än så. Har de problem med att det finns vilda djur så kanske de inte ska bo där och kanske istället flytta tills betongstadens biologiska enfald! Det är precis som folk som bosätter sig vid hav eller vatten och sen klagar på att det finns måsar.
Ni är så jävla respektlösa
*Stintan*
03-01-2010, 12:39
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 10:24)  Att folks förutfattade mening visade sig vara osann? Det har inget med förutfattade meningar att göra!
Huggorm
03-01-2010, 13:27
CITAT (Orkidétjuven @ 03-01-2010, 11:47)  Jag har följt debatten från Nya zeeland både här på odla, nyheterna, diverse organisationer information osv och allt det här är helt fel. Helt jävla fel. Jag ber redan nu om ursäkt om jag kläcker ut mig massa fula ord, men jag har börjat tappa en del respekt för vissa människor tyvärr här. Vad tror ni att ni är?
Att jaga varg är helt fel. En population på 210 djur är inte hållbart som en livskraftig stam, det säger sig självt. Men: Vargen tar jägarnas hundar och den river böndernas får. Och inte att glömma: den är också ett hot mot jägarnas villebråd. DET är enbart det det handlar om!
Folk hittar på vad som helst för att få skjuta och jag har ingen förståelse alls för folks fobier. Jag skulle antagligen bli rädd om jag mötte på en varg i skogen, det är en naturlig reaktion. Men inte för allt i världen skulle jag vilja ha ihjäl dem eller bort dem från deras hem. Om jag är i skog och mark är det på dess villkor och allt därtill!
Om folk har problem med varg i skogarna får de helt enkelt skydda sina djur bättre. Det är inte svårare än så. Har de problem med att det finns vilda djur så kanske de inte ska bo där och kanske istället flytta tills betongstadens biologiska enfald! Det är precis som folk som bosätter sig vid hav eller vatten och sen klagar på att det finns måsar.
Ni är så jävla respektlösa Du som bor i NZ borde väll veta vad det innebär att introducera en ny djurart. Vargen har varit borta så länge att det blir i princip samma som att introducera den på en plats där den aldrig varit. CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 12:39)  Det har inget med förutfattade meningar att göra! Vad är det som är tragiskt då? Och svara inte vargjakten, för så var inte ditt tidigare inlägg formulerat. Det verkar som du hade hoppats på att denna jakt var ett rent manligt nöje, för att du som kvinna på något vis skulle känna dig mindre skyldig
Aqvakul
03-01-2010, 13:29
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:27)  Du som bor i NZ borde väll veta vad det innebär att introducera en ny djurart. Vargen har varit borta så länge att det blir i princip samma som att introducera den på en plats där den aldrig varit. SAKFEL! Vargen var allmän i Sverige på 1800-talet. Det fanns fortfarande kvar en mindre population när vargen fridlystes på 1960-talet
Huggorm
03-01-2010, 13:33
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 13:29)  SAKFEL! Vargen var allmän i Sverige på 1800-talet. Det fanns fortfarande kvar en mindre population när vargen fridlystes på 1960-talet Det fanns väldigt få vargar i landet de sista hundra åren, och dom som fanns hölls i de glesast bebodda delarna av landet. Där jag bor har det knappast funnits varg på hundratals år, men nu finns det mängder. Förutom i de djupaste norrlandsskogarna har vargen varit utrotad länge, och är att betrakta som nyintroducerad nu.
Jag måste hålla med "Kiwin" (orkidétjuven) i detta, i korthet är det exakt vad jag anser att det handlar om. Det jag verkligen skulle vilja se är jämförande siffror på hur många jakthundar som dödas av bilar, hur många renar som blir påkärda av tåg eller bilar, hur många älgar som blir trafikoffer kontra vargoffer etc. Med tanke på det stora antalet bilar och tåg i Sverige, och det lilla antalet vargar torde siffrorna vara ganska ojämlika. Men det är klart - det är ju enklare att skylla på vargen än på en bilförare som inte hann stanna när hunden for rakt ut framför bilen. En varg kan ju inte försvara sig i en verbal debatt.....
Att det finns "problemdjur" är det väl ingen som kan förneka - djur som mist respekten för människor och därmed blivit farliga. MEN inte heller dessa djur behöver man skjuta som en fösta åtgärd. Varför inte försöka med avskräckningsmetoider först, och se avlivning som en sista utväg?
Vad gäller tamdjur så kan man stängsla in, hägna in sina djur. Det bedrivs tom förskning på hur man effektivast byger upp stängsel för att hålla t.ex. varg borta, varför inte utnyttja detta?
Och argumentet att "ni i södern som inte har varg har inte rätt att uttala er" kan den som evt tänkte dra det skippa, vi har andra djur här nere och jag ska uppriktigt säga att jag MYCKET hellre möter en varg än ett vildsvin i skogen.
Aqvakul
03-01-2010, 13:42
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:33)  Det fanns väldigt få vargar i landet de sista hundra åren, och dom som fanns hölls i de glesast bebodda delarna av landet. Där jag bor har det knappast funnits varg på hundratals år, men nu finns det mängder. Förutom i de djupaste norrlandsskogarna har vargen varit utrotad länge, och är att betrakta som nyintroducerad nu. Visst, människan har jobbat hårt på att utrota vargen. Men vi pratar om ett perspektiv på 100 - 150 år, vilket i ekologiska sammanhang är en mycket kort period.
Varför finns det två trådar i ämnet? Kan inte diskussionen hållas till den gamla tråden?
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:33)  Det fanns väldigt få vargar i landet de sista hundra åren, och dom som fanns hölls i de glesast bebodda delarna av landet. Där jag bor har det knappast funnits varg på hundratals år, men nu finns det mängder. Förutom i de djupaste norrlandsskogarna har vargen varit utrotad länge, och är att betrakta som nyintroducerad nu. Då antar jag att du anser att samma sak gäller bäver, utter och en mängd andra djur som också varit på utrotningens brant? Ska dessa också utrotas *nyfiken*? Förutom då Kanadagås, iller etc som verkligen ÄR nyintroducerade och inte alls hör hemma här eftersom de har sitt ursprung på en annan kontinent???
Huggorm
03-01-2010, 13:49
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 13:42)  Visst, människan har jobbat hårt på att utrota vargen. Men vi pratar om ett perspektiv på 100 - 150 år, vilket i ekologiska sammanhang är en mycket kort period. Inte så kort, se bara på hur snabbt vargen har tagit tillbaka hela landet efter att endast två individer sattes ut på åttiotalet och en tredje invandrade under nittiotalet. På 100-150 år skulle det förmodligen finnas 10000 individer om dom fick leva fritt i Sverige CITAT (KRT @ 03-01-2010, 13:44)  Då antar jag att du anser att samma sak gäller bäver, utter och en mängd andra djur som också varit på utrotningens brant? Ska dessa också utrotas *nyfiken*? Förutom då Kanadagås, iller etc som verkligen ÄR nyintroducerade och inte alls hör hemma här eftersom de har sitt ursprung på en annan kontinent??? Uttern är ännu så sällsynta, och gör inte heller någon skada så dom har jag inget emot. Bävern ser jag dock som ett stort skadedjur som spridit sig explosionsartat och nu hittas i minsta dike. I Sveriges redan artfattiga skogar har lövträden haft sin enda tillflyktsort längs vattendrag där det varit för svårt för skogsbolagen att utrota dom, och där härjar nu bävern fritt och kapar allt som inte har barr.
Farbror Blå
03-01-2010, 14:01
Jag vänder mej emot uttryck som vargälskare
Ingen av oss älskar väl vargen mer än nåt annat djur? Vi är bara intelligenta nog att veta att inget försök att utrota/minska ner/behärska/begränsa en arts tillväxt och antal har någonsin lyckats eller kommer någonsin att lyckas.
Varje art i Guds natur /evolutionens natur har sin bestämda plats och det är fel att försöka ändra på detta.
Älgstammen begränsas genom jakt, vilet innebär att de stora hannar som förut behövdes för att främja artens fortlevnad, skjutits av, eftersom jägare ofta vill ha troféer på väggen. Ni över trettio minns säkert barndomens tidningsklipp med "tjugotaggare". Idag finns inga sådana, dom är skjutna allihop, kanske en åttataggare idag är en sensation.
Vi hatar myggor, men vi vet att utrota myggorna vore en dum ide, småfåglar insekter och spindlar skulle lida av det.
varför ska då vargen vara ett undantag? Varför ska just vargen hatas av människor som aldrig sett en varg, aldrig varit nära en varg och heller aldrig kommer att få se någon?
Gunilla T
03-01-2010, 14:02
Här är lite statistik över skadade och dödade jakthundar, dock lite gammal. Borde finnas nyare hos Agria men min dator fungerar dåligt just nu. I alla fall så är det väl känt att jägarna skottskadar och dödar betydligt fler jakthundar än vad vargen gör. http://www.busan.se/vargar.htm
Aqvakul
03-01-2010, 14:03
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:49)  Inte så kort, se bara på hur snabbt vargen har tagit tillbaka hela landet efter att endast två individer sattes ut på åttiotalet och en tredje invandrade under nittiotalet. På 100-150 år skulle det förmodligen finnas 10000 individer om dom fick leva fritt i Sverige Det visar väl just att vargen hör hemma här...
*Stintan*
03-01-2010, 14:09
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:27)  Vad är det som är tragiskt då? Och svara inte vargjakten, för så var inte ditt tidigare inlägg formulerat. Det verkar som du hade hoppats på att denna jakt var ett rent manligt nöje, för att du som kvinna på något vis skulle känna dig mindre skyldig Jösses så du vrider till det! Kan ju vända på det då och fråga om du känner dig mindre skyldig för att det råkade vara en kvinna? Du kanske blev lycklig då du läste det. Förstår inte hur du kan tycka att det var kul oavsettt det var en man eller en kvinna. Kul betyder att något är roligt och var du ser det roliga i detta fattar jag inte. För mig finns inget annat än tragik i vargslakten vem som än utfört den. Varför skulle jag känna mig skyldig?
hattstugan
03-01-2010, 14:19
Anser att denna hetsjakt på VARGAR är helt oacceptabel!!!
Piccante
03-01-2010, 14:20
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 13:27)  Du som bor i NZ borde väll veta vad det innebär att introducera en ny djurart. Vargen har varit borta så länge att det blir i princip samma som att introducera den på en plats där den aldrig varit. Vad är det som är tragiskt då? Och svara inte vargjakten, för så var inte ditt tidigare inlägg formulerat. Det verkar som du hade hoppats på att denna jakt var ett rent manligt nöje, för att du som kvinna på något vis skulle känna dig mindre skyldig Den jämförelsen haltar betydligt. NZ och Australien har fått introducerade arter från andra kontinenter. Vargen har varit en naturlig del av skandinavisk fauna sedan urminnes tider och har alltid funnits kvar i våra grannländer. Vargen är ett djur som är anpassad för ett liv i de biom och den fauna som finns i Skandinavien.
netaave
03-01-2010, 14:26
CITAT (Markus_H @ 03-01-2010, 00:42)  Nu finns det tyvärr knappt några fårbönder som förser oss med kläder (såvida du inte köper lokal hemslöjd) och mat? fårkött importeras ofta från Nya Zeeland till restauranger och skolor. Hur jag än letar hittar jag aldrig lokalt fårkött i mina affärer. Det är större problem för fårnäringen och jordbruket än en knappt existerande livskraftig vargstam som är spridd över enorma arealer. Jodå fårbönderna i Uppland säljer sin ull bl.a. till den garnindustri som finns kvar i Sverige men även till privata hemslöjdare som mig. Får o lammkött säljs också på de gårdarna.
Piccante
03-01-2010, 14:46
CITAT (netaave @ 03-01-2010, 14:26)  Jodå fårbönderna i Uppland säljer sin ull bl.a. till den garnindustri som finns kvar i Sverige men även till privata hemslöjdare som mig. Får o lammkött säljs också på de gårdarna. Då är de undantag i så fall. Men de ska vi vara rädda om . Generellt så passar ullen från de får man föder upp för kött i Sverige dåligt till ullproduktion så den mesta ullen importeras från merinofår i Australien.
netaave
03-01-2010, 14:52
CITAT (Markus_H @ 03-01-2010, 14:46)  Då är de undantag i så fall. Men de ska vi vara rädda om . Generellt så passar ullen från de får man föder upp för kött i Sverige dåligt till ullproduktion så den mesta ullen importeras från merinofår i Australien. Passar mitt tovande perfekt iaf  tycker vi ska värna om hantverket
Jag tycker inte att vargen ska utrotas för att värna om ett hantverk som man lika gärna kan utöva med ull från australien. Nu har jag inte något emot hantverk, inte ens med inhemskt ull. Vargen lär aldrig någonsin utrota fåren i detta landet. Så det är inget argument för att skjuta varg.
Christina i Taxinge~
03-01-2010, 15:01
CITAT (Anma @ 03-01-2010, 14:59)  Jag tycker inte att vargen ska utrotas för att värna om ett hantverk som man lika gärna kan utöva med ull från australien. Nu har jag inte något emot hantverk, inte ens med inhemskt ull. Vargen lär aldrig någonsin utrota fåren i detta landet. Så det är inget argument för att skjuta varg.
Bengalow
03-01-2010, 15:22
Nästa djur på listan som bör utrotas: Huggorm.....vilken nytta gör h*n??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|