Nu måste jag i ärlighetens namn uppdatera!
Det har tagit tid men NU har min Picotee två blomstänglar varav den ena kanske börjar spricka upp om några dagar!
Den som blommade först - Dancing Queen - fick enorma blommor på två stänglar och nu flera evckor senare har den fått en tredje stängel där just en av tre knoppar har spruckit upp.
Splash - den som först bara sköt upp enormt långa blad - fick en enda stängel med fem medelstora blommor varav tre har blommat över och två blommar för fullt just nu. Blomstängeln är mkt tjock men ca hälften så lång som bladen och jag kan inte se någon andra stängel. Den kanske kommer?
Av detta har jag lärt mig att alla amaryllis inte alls har samma växtcykel elelr följer samma regler. Eller så var det bara mina lökar som inte ville följa instruktionerna. Hur som helst så har DANCING QUEEN blommat mer än gott och väl för alla tre, maken till enorma, fylliga och oerhört vackra vitroströda amaryllis har jag nog aldrig sett! Och så presterar den ju en tredje helt magnifik bonusblomning nu i efterhand också!
Redigerat av SannaLasso: 03-01-2010, 17:02
|