CITAT (Posse @ 30-06-2004, 16:28)
CITAT (MRLINDELL @ 30-06-2004, 10:48)
Du kan använda EKKJ Jordkabel, det finns att få tag på via Jula/Biltema m fl för runt 15 sek/meter. Den är GODKÄND! 3-ledare.
Jag kollade nu på EKKJ i några kataloger - den verkar ha 3 ledare plus jordfläta. Ska man koppla även jordflätan (utöver grön/gul ledare) till jorddonen i stickpropp och uttag?

Du kan även ha EKLKs eller EKKL OM du har skyddsrör/slang (GUL) 3X1,5
men jag skulle dra EKKJ 3x2,5 : ungefär samma pris. (och den får du lägga direkt i jorden utan skyddsslang OM du lägger den på mINST 65cm djup.
OBS att du inte FÅR göra fasta installationer själv om du inte har allmän elbehörighet eller är ANSTÄLLD av en sådan...............
Men så här kopplar han: Jordflätan samlas ihop till en ledare : Isoleras 2 varv med godkänd el-tape SAMT ett lager gulgrön märktape. EKKJ finns både med antingen svarta siffermärkta 1,2,3, eller med färgmärkning (här finns det olika men vanligast är svart, brun , vit (eller grå). OBS att det normalt INTE finns någon gul/grön ledare i EKKJ. FINNS BLÅ skall den användas till NOLLAN , Som fas används någon av de andra.
OBS att man inte får ansluta denna kabel till stickpropp, Detta är en s.k. FAST installation. Anslutningsledning (med stickpropp , oftast gunnikabel) får inte permanent ligga i slang.
VARFÖR får man inte ansluta en stickpropp till en "Kabel" ( EKKJ eller EKLK eller EKK elller EKKL) ?????
Dessa ledare är av "enledar-typ" (styv) och kommer att gå av efter ett antal böjningar......
Varför får man inte göra elektriska installationer själv??? Det är ju inte svårt, jag har ju sett hur elektrikern gör !!! Bara att koppla tre trådar i varje ända....
Nej det är inte SVÅRT !!! Men kan du MÄTA att det VERKLIGEN blev rätt???
Jordningen skall mätas med minst 20mA (vad är det?) och med en viss minsta spänning. Slingimpedansen skall ochså mätas. Och kortslutningsimpedansen (vad är då detta?) så att utlösningsvillkoret för ditt kortslutningsskydd (säkringen) är uppfyllt.
Klarar du detta??? Ja då så. Annars VET du inte om du gjort riktigt rätt.
majisster bezzerwisser mezzerschmidt