Jag har läst jägarförbundets inställning till varg. En sak som jag reagerade på är bla deras inställning till illegal jakt;
CITAT
Illegal jakt
Liksom i fråga om övriga viltarter skall Jägareförbundet på alla nivåer i organisationen så långt möjligt söka motverka illegal jakt. Den illegala jakten kan långsiktigt komma att negativt påverka samhällets syn på jakt och jägare i allmänhet.
Den illegala jakten påverkar möjligheten att få bedriva legal jakt. Samtidigt är det förbundets bestämda uppfattning att en legal jakt kommer att bidra till att den illegala jakten minskar. Samhället kommer aldrig att komma tillrätta med den illegala jakten om inte lokalbefolkningen tolererar eller känner delaktighet i förvaltningen, det visar all internationell erfarenhet. Hårdare straff är inte en framkomlig lösning.
Jag har för mig att det har varit ganska få fällande domar när det gäller illegal jakt bla när man jagade varg med skoter för att jägare vittnar inte mot varandra och man vågar inte tala om det i byarna. Har man ingen respekt för lagen så kommer tjuvjakten aldrig upphöra.
CITAT
SAMMANFATTNING
Vargen är en del av den svenska faunan. Genom en aktiv förvaltning skall säkerställas att vargstammens fortsatta utveckling sker under kontrollerade former. Förbundet skall verka för att
vargstammen skall begränsas nationellt till maximalt 15 vargföryngringar per år.
inget enskilt län skall behöva tolerera mer än 1-2 föryngringar.
omfattningen av skador på hundar, uttag ur klövviltstammar, människors oro samt skador på djurhållning skall vara vägledande för lämplig toleransnivå.
meningsfull jakt skall kunna bedrivas även i områden med stora rovdjur.
den sammanlagda effekten av alla rovdjur, på bytesdjuren, vägs in i vargförvaltningen och att hela vargrevir skall tas bort i områden där bytesdjuren behöver återhämta sig.
rätten till skyddsjakt på enskilds initiativ (§ 28 JF) vid vargattack på hundar och andra tamdjur permanentas och stärks.
lagstiftningen ändras för att underlätta licens- och skyddjakt och att besluten tas på regional nivå.
ansvariga myndigheter tillser att det fortlöpande tas fram bra faktaunderlag om vargstammen och att aktuell information får tillräcklig spridning.
jägareförbundet får en framträdande roll i inventeringar och informationsverksamhet.
forskning som syftar till att utveckla vargförvaltningen.
”Vargtelefon” eller motsvarande teknisk utrustning inrättas i samtliga vargrevir.
staten tar ansvar för att tillräckliga ekonomiska och personella resurser ställs till förfogande för genomförande av skadeförebyggande åtgärder.
Jägareförbundet skall utbilda jägarkåren i vargjakt.
Intressant ordval, att varg är inget man ska behöva tolerera att ha många av!