CITAT (Gita @ 03-01-2010, 23:21)

Jag är lite nyfiken på vad ni anser vara en rimlig vargstam, 1000 indiver, 10 000 eller fler.? Kommer vargjakt aldrig att vara acceptabelt hur stor vargstammen än blir?
Min egen åsikt är att vi självklart skall ha varg i våra marker och att vargen självklart hör hemma här. Däremot är jag inte tillräckligt kunnig på området för att avgöra hur stor vargstammen skall tillåtas bli eller för att ha några egentliga synpunkter på den jakt som pågått sista dagarna. Att skjuta av de individer som tappat sitt naturliga beteende och sin naturliga respekt för människan tycker jag är riktigt (vet inte heller hur många indiver detta kan gälla).
Gita
Jag tror att ett absolut minimum ligger runt 250-300 ind om det samtidigt finns invandring av friska individer. 200 är väl snävt tilltaget om man räknar med skyddsjakt på ca 5-8 ind och trafikdödade, därtill kommer tjuvjakt med okänt antal. Det är svårt att exakt skatta antalet djur så dagens 210 är väl ungf +/- 10 ind?
en stam på närmare 500 ind hade varit säkrare. Vargen blir inte könsmogen förrän vid 2 års ålder och det förekommer ofta stora svängningar i små populationer så över tid kan en liten population variera mycket. en stam på ca 500 ind skulle tåla en successivt ökad licensjakt och skyddsjakt. Jag tror inte att folk är beredda att acceptera mer dur så över 500 tror jag aldrig att vi får.
Artdatabankens artfaktablad om varg