Bettson ... såg denna tråd först nu ... håller alla tummar för din son och hoppas att han klarar
pärsen och får bli frisk igen.
Många kramar till hela familjen ... fortsätt kämpa!
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-01-2010, 18:38)

Är ju i lite av din situation med min hjärnskadade sambo så jag vet exakt vad du går igenom och som jag förstått går det inte att få ut journalkopior utan personens namnteckning, fast på sjukhusarkivet vet de ju inte om att personen inte kan skriva sin namnteckning så mitt råd till dig är att "förfalska".
Detta med integriteten har gått lite för långt, min åsikt.
När sambon låg på sjukhus i våras; när han ligger på sjukhus ligger han på tre stycken. Först Sahlgrenska (där gör de ingreppen), så Näl (där mellanlandar han efter operation) och sedan Uddevalla sjukhus som är hemortssjukhus och när jag bad läkaren på Uddevalla sjukhus förklara för oss vad som hänt hänvisade läkaren till sekretessen, att han inte fick lämna ut journalen från Sahlgrenska där han opererats.
Varje gång man vill ha journalen får man skriva ett brev till respektive sjukhus och be om kopior och så kommer de om tre veckor till en månad. Summa summarum, man orkar inte. Men orkar man så ska man uttryckligen be om även sköterskornas journalanteckningar, annars får man väldigt begränsade journaler.
Varje gång kostar det några hundra kronor, för vår del alltså ca. 550 - 600 kronor
Vi behöver inte betala ett enda öre för journlkopior ... såvida det inte ändrats sen i somras.
Jag har beställt kopior från Umeå Universitetssjukhus, Sunderby sjukhus och hemmasjukhuset och aldrig behövt betala något.
Ringer till Läkarsekreteraren och ber henne om kopior och de anländer ca 3 - 5 dagar senare i min brevlåda.
Brukar också begära kopia på alla labbprover ... inga problem.