Hej på er, har ett litet tillägg på tomatsidan, Bor och odlar på friland utanför uppsala (zon 3-4?) och jag gjorde ett helt ovetenskapligt experiment i somras. Jag satte 5 olika sorters tomater på två olika ställen på tomten, det ena med sol hela dagen men mer blåst och på det andra stället var det mindre blåst och lite mindre sol, framför allt mitt på dagen.
De sorter jag satte var; Ildi, Gardeners Delight, Gemini, Supersweet 100 och Sungold.
Resultatet utfall som följer; på de olika växtplatserna var det mindre skillnad än jag tänkte mig, men vissa plantor blåste sönder lite på det ställe med mer vind (vilket till fullo kompenserades med att hundarna sprang över en kruka på det andra stället) Angående sort var det mer skillnad, den sort som gav tidigast, störst, och godast skörd var utan tvekan Sungold, och det på båda växtplatserna, så den kommer alltid att odlas hos mig framöver. Ildi tyckte jag var helt menlös, jag fick kanske ett 15 tal blaskiga tomater som hann mogna, resten kokade jag soppa på medans de var gröna. Resten av sorterna blev helt ok, men inte som Sungold, det blev verkligen mängder med supergoda tomater
Tilläggas bör att jag inte är någon superodlare som lyder växternas minsta vink, utan odlar i stora lerkrukor från IKEA, vattnar när jag kommer ihåg och slänger på gräsklipp efter snubbens framfart...
Må gott
|