CITAT (dahla @ 03-01-2010, 22:25)

.....Det här med "kallvita" rör som ni pratar om... vad har dessa rör för kelvintal?...... Jag har inga exakta uppgifter just nu men det beror naturligtvis på vilket rör du menar
VET ni att den infon ni skriver stämmer eller är det hörsägen? Du kan vara fullständigt lugn, många av oss har odlat under dessa rör i flera säsonger. Själv har jag använt mig av dessa sedan 2004
......Om jag inte missminner mig så är det där TLD 840 från philis på endast 4000K vilket är ganska pissgult och dåligt ljus som passar bra i en korridor eller liknande... solen har ungefär 10 000K vill jag minnas. Runt ekvatorn tror jag det var cirka 20 000K från solen.
840 är inte "pissgult", möjligtvis kan 830 upplevas så av vissa. Sedan är det så att ljuset utomhus beror på olika faktorer där av att vi som har snö på våren måste vara mer noga att skydda våra plantor om vi placerar dem i växthus under våren, eftersom snön reflekterar soljuset så att plantorna lätt bränns sönder
.....Lysrören lyser dessutom i 360 grader... skaffar man riktigt bra måsvingereflektorer överlysrören kan man dranyttaav ljuset som annars bara lyser upp taket... då kan man kanske få ut 22 watt ur ett 15 watts lysrör...
Om du använder dig av armaturer med reflektorer så kommer allt ljus dina växter tillgodo. Exempel på sådan kan du se på willabgarden. Och en annan viktig sak är att du måste ta bort plastkåpan om du använder dig av en armatur där sådan finns. Har du kvar plastkåpan över lysrören försvinner merparten av ljus effekten.
Det är en djungel det här med ljus... Det finns garanterat saklig info på nätet... jag vet att jag själv bore leta upp källhänvisning till mina påståenden nu men jag har inte riktigt tid... jag ska dock plocka fram all info ang det här ganska snart då jagsjälv kommer börja odla växter tomma akvarier...
Det är bra om du vill söka information på nätet men annars är det bara att fråga oss här på forumet. Vi är många som har många års erfarenhet av odling under konst belysning.
Men ställer du frågan om vilken belysning som fungerar bäst?

så kommer du att få många olika svar

här på forumet finns vi som förespråkar lysrör, lågenergilampor, LED-belysning metallhallogen m.m. och ALLA metoder är BÄST enligt oss som förespråkar respektiv metod. Men fråga på och välkommen i gänget!