CITAT (Zanna @ 30-06-2004, 14:48)
CITAT (Ralf @ 25-06-2004, 08:56)
För mkt vatten i cementen... Cemten skall vara så pass våt att man kan krama en boll med den i handen men ej bli kladdig.
Vi tyckte vi gjorde cement som man kunde rulla till boll för det stod i bruksanvisningen men vi kanske gjorde för löst ändå. Kan man göra väldigt tunna saker om man blandar fast cement (cementen var väl ca 1 cm där det sprack)? Om man gör en liten bordsskiva, ca 50x50 cm, måste man armera plattan? Använder man i så fall hönsnät eller något annat?
Jag åkte iväg och köpte en säck cement i förra veckan (blev inspererad av detta inslag) så jag tänkte göra lite småplattor och krukor. Var också till en golvbutik och fick några kakelplattor + 12 stora klinkersplattor (ca 40x40 cm) för 46 kr! Kaklet har jag krossat för att använda i cementen, klinkersplattorna skulle jag vilja lägga ut framför huset där jag ibland har bord och stolar men de knäcks väl när underlaget inte är plant (man får ju i så fall ta in dem till vintern).
Det går i princip att bygga supertunt i cement, men då ska man ha antingen ha fin-cement eller fibercement.
Bordskiva, ja du bör ha tex hönsnät som armering, helt två, ett i botten o ett "under" överkanten.