CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2010, 00:24)

Men ställer du frågan om vilken belysning som fungerar bäst?

så kommer du att få många olika svar

här på forumet finns vi som förespråkar lysrör, lågenergilampor, LED-belysning metallhallogen m.m. och ALLA metoder är BÄST enligt oss som förespråkar respektiv metod. Men fråga på och välkommen i gänget!
Jo, men jag föredrar att ha vetenskaplig information. Testar ni PUR-värden på era anläggningar exempelvis?
840 tycker jag låter som på tok för låg färgtemperatur... jag skulle nog satsa på 865 eller 965 trifosforrör eller ett philips aquarelle.
Nog måste det finns folk här som forskar lite i botanik som har goda kunskaper ang artificiellt ljus?
Det blåa spectrat i ljuset på morgonen öppnar ju en plantas klyvöppningar som gör att den kan släppa in tillräckligt med koldioxid till fotosyntesen.
Kuggfråga: Kan någon lista ut vad det röda spectrat gör med en växt?

Med vanliga timers och lite olika lysrör vid olika tider på dygnet kan man efterlikna soluppgång, dagsljus och solnedgång... med olika färgspectra... önskvärt vore om vi även kunde ge växterna mer koldioxid under dagarna och lite vädring med syre nattetid

Jag har två likadana 54 liters akvarium som ska få tjänstgöra som testlab... mitt labb får följande förutsättningar.
1. Båda karen kommer stå bredvid varandra men skiljs av med pappskiva.
2. Samma antal småkrukor med samma mängd jord i båda karen.
3. Samma frön från en och samma fröpåse av någon lättodlad växt i alla krukorna.
4. Krukorna vattnas via hål i botten och samma mängd vatten fylls på vid samma tidpunkt så mättnad sker i alla krukorna.
5. Lika lång ljustid för båda karen.
6. Olika lysrör där ett "vanligt" lysrör används samt ett med ett kelvintal som mera motsvarar solens strålar.
Är det nånting mer jag ska tänka på för att testet ska bli rättvisande?
Redigerat av dahla: 04-01-2010, 01:54