CITAT (Peztis @ 04-01-2010, 10:11)

Officinalis:
Här är några enkla metoder:
*du kan klä insidan av en kartong med aluminiumfolie (spraylim är enklast att använda)
* har du tillgång till plåt behöver den klippas och bockas
* har du någon plastskiva kan den bockas med hjälp av värmepistol och sedan kläs med aluminiumfole
* en träram kan byggas, spraya kraftigare plast med lim och sätt dit aluminiumfolie som sedan sätts fast i träramen.
Själv har jag gjort reflektorer av träram med kartonglock klätt med alu.folie, böjt plastskivor och klätt med alu.folie samt klistrat upp alu.folie på tjockare plast som jag sedan häftat fast i lagerhyllan (med överhäng på sidorna).
Det är säkert inte det bästa men absolut bättre än inget och spilljuset är definitivt mindre.
Här måste jag säga emot... aluminiumfolie reflekterar ljus riktigt dåligt.
Om man jämför PAR och PUR värden mellan aluminiumfolie och matt vit färg som reflektor så vinner den vita färgen stort över alufolie. Det här med att alufolie ska vara en bra reflektor är en vanlig skröna dessvärre...
Riktiga reflektorer som man kan handla i vissa zooaffärer är klart bäst och dom allra bästa ser ut som två måsvingar där själva måsen sitter mitt över lysröret. Näst bäst efter måsvingar är vanligt spegelglas... sen kommer vit matt färg och ungefär hälften så bra som vit matt färg är aluminiumfolie.
Riktiga reflektorer kostar runt 100:- och ärhelt klart värda priset... man ökar inte wattalet men sett i procent så ger reflektorerna nästan 50% mer ljus i rätt riktning.