CITAT (KRT @ 04-01-2010, 15:00)

Fundering - jag har hängt upp rampen till mitt gamla akvarium (inkl de lysrör jag hade till akvariet), inte behöver man då plocka bort höljet och byga något eget för att reflektrea ner ljust på växterna? Akvarieramper är väl byggda för att reflektera ner allt ljus i vattnet redan från början????
Om så är fallet, är det ju ett bra tips till alla odlare - begagnade ramper borde man kunna hitta massor av (remperna är ju mindre ömtåliga än akvarierna i sig, vilket är orsaken till att jag har en ramp över

Akvarier mår inte bra av att man drar en dammsugare rakt in i dem......).
Ja det stämmer, däremot finns det reflektorer (kostar runt 100-150kr) som man kan fästa i lysrören för att maximera reflektionen.
Såhär kan reflektorerna se ut ovanifrån:

Källa:
http://www.pny.se/akvariedagbok/ramp_c.jpgTroligen är det inte riktigt värt pengarna. Istället kan man skruva bort rören och spraya med vit matt färg eller liknande. Ska finnas särskilda super-reflekterande material också. Tror det har nämts i tråden.
Anledningen till att jag flek in med min fråga är för att jag saknar en reflektor eller någonting som riktar ljuset. Lysrören hänger alltså "nakna" eller hur man ska beskriva det.