CITAT (Gita @ 04-01-2010, 17:07)

Jag tror mycket vore vunnet om det vore OK att tala om de problem som faktiskt finns med invandring också, för verkligheten är inte antingen svart eller vit. Kulturkrockar kan vara nog så svåra, det finns inslag (t,ex, hedersvåldet) i vissa kulturer som jag helt enkelt inte kan acceptera och det har inget som helst med rasism att göra.
Självklkart skall vi i Sverige hjälpa där vi kan, men vi måste också se att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot.
Ett mångkulturellt samhälle blir rikt och är något eftersträvansvärt tycker jag, men då måste vi också få lov att vara stolta över vår kultur och våra traditioner.
Läste för några år sedan ett debattinlägg i SvD skrivet av två somaliska unga män, de hävdade att många invandrargrupper föraktade oss svenska för att vi av rädsla för att vara rasistiska inte vågade hävda vår kultur eller stå fast vid våra värderingar. Kanske ligger det något i det?
Gita
SD tar upp problemen för att kunna rättfärdiga den politik de driver. Annars rättssystemet har inte blundat för de dåd som begås av "invandrare", nu om vi kan betrakta de som en homogen grupp.
Bland "invandrare" finns lika många olika uppfattningar som bland svenskar.
Det vore kul att veta vad är det som du betraktar som svenskt som inte existerar i andra länder?
Vissa rörelser är starkare i Sverige jämfört med andra länder(några exempel är arbetarrörelsen, kvinnorörelsen etc).