Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, käken hänger sig!, Vad kan det bero på?
          Christa
          Inlägg 28-12-2009, 10:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Den senaste veckan så har det ofta hänt att det plötsligt tar emot när jag skall stänga munnen. Då får jag lite panik och tar i lite och då säger det pang i vänster käkled. Om jag gör så ofta så kanske käken blir ännu sämre så jag undrar ju vad det beror på.

Kan muskelspänning åstadkomma sådant? Jag sover ofta på vänster sida och det är vänster som hakar upp sig. Det är ett helsike att borsta tänderna och i morse när jag gäspade så fastnade den också.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 04-01-2010, 21:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej Christa!
          Fy så vedervärdigt! Det kan inte kännas så kul...
          Du har väl inte ätit för mycket seg julmat...? Skojar bara... blush.gif
          Det kan vara så enkelt så att det är din Masseter-muskel som är alldeles på tok för spänd..
          Den töjer du lätt själv. Tycker att det är lite kruxigt att förklara hur man gör men det finns säker bra förklaringar på internet om man googlar...

Man ska i alla fall "backa" och "sänka" underkäken så långt man kan, dessutom samtidigt slappna av i käkleden. Därefter tar du och lägger pekfingret i/på hak-gropen och tummen under hakan så att du kan "ta tag" i underkäken... Slappna av och tryck/pressa försiktigt nedåt samtidigt som du slappnar av i käkleden. Känn hur det stramar kring käklederna. Håll 30 sek- 2min. Upprepa 5 ggr med en minuts mellanrum. Morgon och kväll. Kan göra susen om det är det som är orsaken.
          Kan också töjas innifrån munhålan men då måste du ha en terapeut till hjälp.

Hoppas det blir bättre... och att det ger med sig... trostar.gif
          //Sussie

Redigerat av Sussie F-Flower: 04-01-2010, 21:33

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 02:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon