CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2010, 20:51)

När jag gick ner ett par kilo använde jag LCLF-metoden, dvs jag åt mindre av allt och det funkade också. Det vanliga man hör om fett är att en lång tids högt fettintag ger förträngningar i ådrorna, det låter lite för enkelt att det skulle vara sockret som kletar fast fettet. Finns det långtidsstudier om metoden, dvs 20-30 år för det är så lång tid det tar innan hjärtinfarkterna börjar sätta in? Jag har sett och hört lite intervjuer med Annika Dahlqvist och jag fick inte så bra vibbar av henne. Alla invändningar bara hon viftade bort och hänvisade till sina egna undersökningar som givetvis inte redovisades.
Jag har gått en högskolekurs i kardiologi i höst och då hade vi bl.a föreläsningar om prevention av hjärtsjukdom och då kom LCHF metoden upp på tal. Studier visar att metoden fungerar för viktreducering på kort sikt men att i det långa loppet är det ingen hälsosam metod, kolesterolvärden och andra mätvärden på fysisk hälsa blir inte så bra. M.a.o kanske det är en kortsiktig lösning för att gå ner i vikt utan att det egentligen gynnar hälsan, precis som så många andra bantningsmetoder. Alla studier visar att för en god hälsa är det enda som gäller att röra på sig minst 30 minuter per dag och då spelar det inte ens nån roll om man är lite överviktig, det är hälsosammare att vara lite överviktig och aktiv än att vara pinnsmal o sitta i soffan hela dagarna.