Full version: LCHF Recept
Sidor: 1, 2
Anma
Här är LCHF tråden! LCHF står för Low Carb Hig Fat. På svenska Låg Kolhydrat Hög Fett.
Och går ut på precis vad det låter. Man äter mycket fett och lite kolhydrater.

Nu ska jag göra i ordning lunch, tror att det ska bli ägg och bacon, gott ju!
stennie
Visst det låter gott,. men hur mycket av varje ska man äta... ett ägg och 2 baconskivor blir man ju inte mätt på!
*Stintan*
Jag åt nyss en omelett på 2 ägg med gräddstuvad svamp och en tomat.

CITAT (stennie @ 06-01-2010, 12:33) *
Visst det låter gott,. men hur mycket av varje ska man äta... ett ägg och 2 baconskivor blir man ju inte mätt på!

Det skulle nog bli ett halvt paket bacon och 2 ägg till mig iallafall.
Anma
Jag åt ett stekt ägg, ett paket bacon och en rejäl bit stekt vitkål skuren i bitar. I vitkålen blandade jag i en msk philadelphiaost och en svätt grädde. Mums, och nu är jag jättemätt. yes.gif

Gubben min åt två stekta ägg och ett paket bacon med en rejäl klick majonnäs, han gillar inte vitkål.

Edit: min vitkål stekte jag också, blir godare än rå.

CITAT (stennie @ 06-01-2010, 12:33) *

Saken är ju den att man kan äta MYCKET fett och ändå gå ner i vikt. Du ska alltså äta tills du känner dig mätt och absolut inte svälta dig.
Anki på Öland
Åt en snabblunch idag, en burk makrill i tomatsås och 2 stekta ägg.
Vitkål som strimlas, steks, kryddas med lite salt, peppar och persillado och sen gräddstuvas är supergott som tilltugg, alltså som ersättning till potatis/ris/pasta.
Ikväll skall jag fixa lite kyckling tror jag och blomkålsmos! Mmmm.... längtar redan till middagen.... biggrin.gif
Anki
Gita
LCHF är verkligen en metod som jag kan rekommendera om man vill gå ner i vikt. För cirka två år sedan gick jag ner 20 kilo på mindre än fyra månader genom en strikt LCHF diet, har inte gått upp ett enda hekto fast jag inte äter fullt lika strikt nu, men i stort sett enl. LCHF.
Gita
Anki på Öland
Samma här, äter fortfarande lchf men inte så strikt och håller lätt vikten.
En annan sak som blev naturligt för mig när jag startade detta var att läsa innehållsförteckningar för att kolla hur mycket kolhydrater det var i. Ju fler man läste ju mera dynga hittade man i maten som man började undvika. Man upptäckte att det var socker eller sötningsmedel i det mesta där man inte hade en tanke på att det skulle vara och att mycket mat sprutades full av vatten och sen tillsattes smakförstärkare för att det skulle smaka något... mer och mer produkter föll bort - nu är maten i princip så ren den kan bli från annat än "mat".
Nu har detta ju också uppmärksammats i pressen tack vare olika skribenter och matprogram så mycket onödiga tillsatser försvinner efter hand! Positivrt för oss som skall äta det ! biggrin.gif
Anki
Christina i Taxinge~
Jag sökte reda på denna sida via Google eftersom jag ville se vilken typ av mat man äter när man använder sig av denna bokstavskombination (LCHF)

LCHF Recept

Jag som aldrig bantat tidigare och som är gammal......jag erkänner att det nästan stockar sig i halsen av att läsa dessa recept med smör, vispgrädde, majonnäs, bacon....ja, det nästan vänder sig i magen. Jag äter ju knappt sånt alls idag.
Hela min värld vänds upp & ner av att försöka få ihop detta med bantning wacko.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hur kändes det för er i början, ni som hållit på ett tag?

Jag tänker också på igenfettade blodådror och gallblåsor i uppror.....hujedamig!
Inga från Närke
Tack för denna tråden som borde ligga i Recepttråden men eftersom det hör ihop med er som vill gå ner i vikt så är det väl OK.

En fråga till er som vet det mesta om man har höga blodfetter är det ändå OK att använda sig av LCHF?
*Stintan*
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2010, 15:11) *
Jag sökte reda på denna sida via Google eftersom jag ville se vilken typ av mat man äter när man använder sig av denna bokstavskombination (LCHF)

LCHF Recept

Jag som aldrig bantat tidigare och som är gammal......jag erkänner att det nästan stockar sig i halsen av att läsa dessa recept med smör, vispgrädde, majonnäs, bacon....ja, det nästan vänder sig i magen. Jag äter ju knappt sånt alls idag.
Hela min värld vänds upp & ner av att försöka få ihop detta med bantning wacko.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag tänker också på igenfettade blodådror och gallblåsor i uppror.....hujedamig!

Kändes inte konstigt alls eftersom det jag läst om LCHF lät väldigt logiskt. Istället för att ha förutfattade meningar så läs mer. Det fanns massor av bra länkar på sidan du länkade till och du kan få reda på hur kroppen fungerar med denna kost.
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 06-01-2010, 15:29) *
Tack för denna tråden som borde ligga i Recepttråden men eftersom det hör ihop med er som vill gå ner i vikt så är det väl OK.

En fråga till er som vet det mesta om man har höga blodfetter är det ändå OK att använda sig av LCHF?

Blodfetterna minskar med denna kost. Förenklat kan man säga att kolhydraterna gör så att fettet binds i blodådorna. Med mindre kolhydrater fastnar det inget fett. Ska leta efter en länk som förklarar detta bättre än vad jag kan. smile.gif
Hittade denna länk, har inte läst ännu, men ska göra det nu.

LCHF bäst i studie
*Stintan*
CITAT (Inga från Närke @ 06-01-2010, 15:29) *

Har man höga blodfetter så kollar man väl upp det regelbundet antar jag och det förutsätter jag att man gör även när/om man går över till LCHF, om inte annat så för att förhoppningsvis få se en förbättring.

Skickar en länk om detta och mycket annat gällande LCHF. Bara att läsa och klicka vidare på länkarna: kostdoktorn

Edit: Nu var jag lite för långsam tydligen så det blev samma länk som Anma gav.
Anki på Öland
..................Hela min värld vänds upp & ner av att försöka få ihop detta med bantning wacko.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hur kändes det för er i början, ni som hållit på ett tag?...................

Jomen visst kändes det lite konstigt i början och man fick försvara sitt sätt att äta var men än kom. Men som Stintan säger, jag läste också jättemycket innan jag började så jag kunde förklara mig och kände att jag gjorde rätt. Mest av intresse var jag och gjorde alla blodtester man kunde efter ungefär 2 år med kosten och alla mina värden var kanon. Jag som aldrig bantat tidigare behövde inte omvärdera så mycket. Har aldrig använt lightprodukter och hade aldrig varit överviktig förrän jag slutade röka när jag var dryga 50. Men det gäller att släppa allt man trott tidigare och läsa och lära sig nytt.
Anki
Christina i Taxinge~
CITAT (Anma @ 06-01-2010, 15:45) *
Blodfetterna minskar med denna kost. Förenklat kan man säga att kolhydraterna gör så att fettet binds i blodådorna. Med mindre kolhydrater fastnar det inget fett. Ska leta efter en länk som förklarar detta bättre än vad jag kan. smile.gif
Hittade denna länk, har inte läst ännu, men ska göra det nu.
LCHF bäst i studie

Tack för länken!
Men tack framförallt för dina "egna ord" tummenupp.gif
Jag kommer nog inte att använda denna metod att banta, men jag tycker det är intressant att höra mer från t ex dig som hållit på ett tag.
Det är på tok för mycket att läsa ute på nätet när man inte känner sig "frälst" nog för att kolla upp allt.
Såg iaf att man kan få känningar av gallsten och illamående av kosten i början och det kan ju vara bra att känna till. Det ska gå att komma över det med hjälp av ännu mer fett i maten.
Undrar också hur effekten blir på en sån som jag som har Hypertyreos och äter medicin, men det finns säkert uppgift nånstans om det också hoppas jag.
Christina i Taxinge~
CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2010, 16:25) *
...... jag läste också jättemycket innan jag började så jag kunde förklara mig och kände att jag gjorde rätt. Anki

Tack för info! tummenupp.gif
Jag tänkte nog inte så mycket på att man ska behöva förklara sig.......
Det jag tänkte på var hur det kändes att äta så mycket "feta grejor". sick.gif shy.gif smile.gif
Och det känns inte som det är särskilt mycket fibrer ohmy.gif
Detta var helt impulsiva tankar som dök upp när jag läste recepten - fet mat, sjukdomar osv
Men det fungerar tydligen så jag vill bara säga grattis till er! biggrin.gif
Anma
Bra länkar:
Kostgajden
Kolhydrater i Fokus
Annika Dahlqvist blogg
Anna J.D Jacobsson blogg

Finns massor med fler på nätet.
Anki på Öland
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2010, 16:38) *
Tack för info! tummenupp.gif
Jag tänkte nog inte så mycket på att man ska behöva förklara sig.......
Det jag tänkte på var hur det kändes att äta så mycket "feta grejor". sick.gif shy.gif smile.gif
Och det känns inte som det är särskilt mycket fibrer ohmy.gif
Detta var helt impulsiva tankar som dök upp när jag läste recepten - fet mat, sjukdomar osv
Men det fungerar tydligen så jag vill bara säga grattis till er! biggrin.gif

Det känns alldeles underbart att äta så "feta grejor". Förr när jag reste mig från middagen tänkte jag alltid - phu vad mätt jag är, numera tänker jag - ohh vad gott det var biggrin.gif Ingen mera s.k. palt-coma.....
Fibrer har jag aldrig ätit, får ont i magen av det, så det saknar jag inte alls.
Anki
Christina i Taxinge~
CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2010, 17:06) *
Det känns alldeles underbart att äta så "feta grejor". Förr när jag reste mig från middagen tänkte jag alltid - phu vad mätt jag är, numera tänker jag - ohh vad gott det var biggrin.gif Ingen mera s.k. palt-coma.....
Anki

Du....man blir ju smått avis på dig! biggrin.gif
Så skulle jag också vilja ha det, men jag törs inte pga gallbesvär & hypertyreos
Det får bli "vanlig" bantning, typ...... sad.gif

Gita

LCHF Recept

Jo, jag förstår precis hur du känner, har aldrig heller gillat feta majonäser och liknande, tycker det är äckligt.
För mig gäller nog ytterst lite kolhydrater och mycket proteiner. Ja så älskar jag ju feta ostar förstås.
Gita
zissi
HEJA, HEJA tummenupp.gif bravo.gif

Vad lätta och smidiga ni kommer att vara lagom till vårbruket kompiskram.gif rose.gif

Gossen Ruda
När jag gick ner ett par kilo använde jag LCLF-metoden, dvs jag åt mindre av allt och det funkade också. Det vanliga man hör om fett är att en lång tids högt fettintag ger förträngningar i ådrorna, det låter lite för enkelt att det skulle vara sockret som kletar fast fettet. Finns det långtidsstudier om metoden, dvs 20-30 år för det är så lång tid det tar innan hjärtinfarkterna börjar sätta in? Jag har sett och hört lite intervjuer med Annika Dahlqvist och jag fick inte så bra vibbar av henne. Alla invändningar bara hon viftade bort och hänvisade till sina egna undersökningar som givetvis inte redovisades.

Jag tänker också på en undersökning av män i norra Finland. Dom arbetade hårt och höll sig smala men blev inte så gamla. Hjärtinfarkt var den vanligaste dödsorsaken. Det visade sig vara det höga fettintaget som orsakade detta, med bättre kost blev dom friskare. Jag betvivlar att dom åt mycket kolhydrater.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2010, 20:51) *
.....................Jag tänker också på en undersökning av män i norra Finland. Dom arbetade hårt och höll sig smala men blev inte så gamla. Hjärtinfarkt var den vanligaste dödsorsaken. Det visade sig vara det höga fettintaget som orsakade detta, med bättre kost blev dom friskare. Jag betvivlar att dom åt mycket kolhydrater.

Så du betvivlar att hårt arbetande män i ett kallt klimat inte åt t.ex. gröt eller mackor till frukost, potatis till måltiderna, några extra mackor under dagen och en öl då och då (öl=flytande bröd)...... Vem och hur kom man fram till att det var fettet (och i så fall, vilket slags fett????) som var orsaken???
Anki
Anma
Finns det långtidsstudier om metoden, dvs 20-30 år för det är så lång tid det tar innan hjärtinfarkterna börjar sätta in? Jag har sett och hört lite intervjuer med Annika Dahlqvist och jag fick inte så bra vibbar av henne. Alla invändningar bara hon viftade bort och hänvisade till sina egna undersökningar som givetvis inte redovisades.

Jag tänker också på en undersökning av män i norra Finland. Dom arbetade hårt och höll sig smala men blev inte så gamla. Hjärtinfarkt var den vanligaste dödsorsaken. Det visade sig vara det höga fettintaget som orsakade detta, med bättre kost blev dom friskare. Jag betvivlar att dom åt mycket kolhydrater.

Det finns ju långtidsstudier på maten som vi äter annars, och den visar sig ju inte att fungera så bra, det är ju det senaste 30 år som välfärdssjukdomarna ökat lavinartat. Vad hände med våra matvanor för trettio år sedan? Eller snarare, vad hände med butikernas utbud?
Jag är inte heller någon jättefan av Annika Dahlqvist som person, hon är alldeles för arrogant för min smak.
Gossen Ruda
Jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket av hur man kom fram till att det var just fettet som ställde till det men när man minskade på fettintaget blev männen friskare. Det var en ganska stor del av maten som bestod av fet mat. Det är bl.a. från den undersökningen rekommendationer om minskat fettintag kommer. Möjligen vet Socialstyrelsen mer.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2010, 21:38) *
Jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket av hur man kom fram till att det var just fettet som ställde till det men när man minskade på fettintaget blev männen friskare. Det var en ganska stor del av maten som bestod av fet mat. Det är bl.a. från den undersökningen rekommendationer om minskat fettintag kommer. Möjligen vet Socialstyrelsen mer.

Och troligen satte dom i sig det fettet tillsammans med massor av kolhydrater i form av potatis, bröd, gröt och öl..... eller???
Anki
Gossen Ruda
Ingen aning, jag har varken läst undersökningen eller pratat med dom undersökta, bara läst en beskrivning av slutsatserna.
Anki V
CITAT (Anma @ 06-01-2010, 21:28) *
Det finns ju långtidsstudier på maten som vi äter annars, och den visar sig ju inte att fungera så bra, det är ju det senaste 30 år som välfärdssjukdomarna ökat lavinartat.

Det där verkar inte vara riktigt sant.

Jag har pratat med ett ”tungt” namn på hjärtläkarsidan och det finns tydliga tendenser på att hjärt- och kärlsjukdomar är på väg neråt. han berättade att det kommer att publiceras flera oberoende studier under kommande år som visar samma sak.

/Anki
Anma
CITAT (Anki V @ 06-01-2010, 22:01) *

Jag har pratat med ett ”tungt” namn på hjärtläkarsidan och det finns tydliga tendenser på att hjärt- och kärlsjukdomar är på väg neråt. han berättade att det kommer att publiceras flera oberoende studier under kommande år som visar samma sak.

/Anki

Det är ju jättebra, det har jag missat. Det intressanta är varför trenden är bruten.
Anki V
Ja, min källa uttryckte oro över att det animaliska fettet skulle öka i kosten igen. Som han sa…..Här har vi jobbat i 20 år för att få folk att äta bättre fett….
Nu hade vi ingen längre och mer uttömmande diskussion eftersom jag skulle utbilda personen i fråga i något som han hade ”noll koll” på. laugh.gif
/Anki
Anki på Öland
CITAT (Anki V @ 06-01-2010, 22:01) *

/Anki

Jag skulle ju gissa att trenden är bruten för att dom senaste åren har fler och fler slutat äta lightprodukter och konstiga margariner och gräddersättningar med innehållsförteckningar som knappt får plats på paketet.... (ok, det var lite överdrivet...)
Annars har jag en kompis som haft hjärtinfarkt och äter på detta sätt MED sin läkares goda minne.
Anki
Hej igen
CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2010, 22:39) *
Annars har jag en kompis som haft hjärtinfarkt och äter på detta sätt MED sin läkares goda minne.
Anki

Apropå "sin läkares goda minne"
Svägerska kom hem från sjukhuset igår ... efter tredje medvetslöshetsattacken .. (liknande epilepsi)...
hon medicinerades med "läkarens goda minne" (efter en liten hjärtinfarkt)
Igår har medicineringen halverats ... läkarn förstod till slut, efter anhörigas frågor ...
att den var helt åt skogen för hög.

Så mycket litar jag på "läkares goda minne"
Maken är By pass opererad och rekommenderas äta normal kost ... han mår idag 9 år efter op
alldeles förträffligt. Äter vanlig mat och motionerar ca 1 tim/dag
Magdis
När jag gick ner ett par kilo använde jag LCLF-metoden, dvs jag åt mindre av allt och det funkade också. Det vanliga man hör om fett är att en lång tids högt fettintag ger förträngningar i ådrorna, det låter lite för enkelt att det skulle vara sockret som kletar fast fettet. Finns det långtidsstudier om metoden, dvs 20-30 år för det är så lång tid det tar innan hjärtinfarkterna börjar sätta in? Jag har sett och hört lite intervjuer med Annika Dahlqvist och jag fick inte så bra vibbar av henne. Alla invändningar bara hon viftade bort och hänvisade till sina egna undersökningar som givetvis inte redovisades.

Jag har gått en högskolekurs i kardiologi i höst och då hade vi bl.a föreläsningar om prevention av hjärtsjukdom och då kom LCHF metoden upp på tal. Studier visar att metoden fungerar för viktreducering på kort sikt men att i det långa loppet är det ingen hälsosam metod, kolesterolvärden och andra mätvärden på fysisk hälsa blir inte så bra. M.a.o kanske det är en kortsiktig lösning för att gå ner i vikt utan att det egentligen gynnar hälsan, precis som så många andra bantningsmetoder. Alla studier visar att för en god hälsa är det enda som gäller att röra på sig minst 30 minuter per dag och då spelar det inte ens nån roll om man är lite överviktig, det är hälsosammare att vara lite överviktig och aktiv än att vara pinnsmal o sitta i soffan hela dagarna.
Anma
http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/becel.htm
Vem är denna
Göran Petersson
Professor i Kemisk Miljövetenskap
Kemi- och Bioteknik, Chalmers
41296 Göteborg
goranp@chalmers.se

Någon som vet?
Anki V
och ännu viktigare…..vad har han angett för referenser?

/Anki
Anma
CITAT (Anki V @ 07-01-2010, 14:43) *
och ännu viktigare…..vad har han angett för referenser?

/Anki

Dom står ju där.
Anki V
De första två är han själv, den tredje är den omstridde Atkins, den fjärde är en artikel som publicerades 2004 och som jag inte kan hitta på nätet.

Den femte är studielitteratur framtagen av Anna Blücher och hon förespråkar bl.a att man ska äta ett halvt kilo frukt om dagen och anser att havregrynsgröt är jättenyttigt laugh.gif .

Henne gillar jag!

/Anki
Anma
Ok, då ska man alltså inte tro på denna professor.

Kolestrol
Detta var intressant.

Detta är också intressant.

Innehållsförteckning

Becel pro-activ margarin extra light

Vatten, vegetabilisk olja,
vegetabiliskt fett,
växtsterolestral (12,5%),
modifierad stärkelse, gelatin,
salt (0,8%),
emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat),
kärnmjölkspulver,
konserveringsmedel (kaliumsorbat),
surhetsreglerande medel (citronsyra),
arom, A- och D-vitaminer.

Innehållsförteckning

Bregott

Grädde,
rapsolja,
salt 1,2%,
mjölksyrakultur,
vitamin A och D.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 07-01-2010, 15:10) *
Ok, då ska man alltså inte tro på denna professor.

Kolestrol
Detta var intressant.

Detta är också intressant.

Innehållsförteckning

Becel pro-activ margarin extra light

Vatten, vegetabilisk olja,
vegetabiliskt fett,
växtsterolestral (12,5%),
modifierad stärkelse, gelatin,
salt (0,8%),
emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat),
kärnmjölkspulver,
konserveringsmedel (kaliumsorbat),
surhetsreglerande medel (citronsyra),
arom, A- och D-vitaminer.

Innehållsförteckning

Bregott

Grädde,
rapsolja,
salt 1,2%,
mjölksyrakultur,
vitamin A och D.

Ja, jag är ju helt klar över vad jag helst äter!
Anki
Anki V
Jag vet också vad jag väljer om jag nödvändigtvis vill ha något på mackorna.

Jag använder så pass lite ”smörgåsfett” att det varken gör till eller ifrån egentligen

Dessutom är Bregott mycket godare och i nödfall kan man ju använda det för att steka i också.

/Anki
Anki på Öland
Hihi.... fast jag använder bara rent smör hemma och det hyvlar jag med osthyveln smile.gif
Anki
freya
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2010, 17:14) *
Du....man blir ju smått avis på dig! biggrin.gif
Så skulle jag också vilja ha det, men jag törs inte pga gallbesvär & hypertyreos
Det får bli "vanlig" bantning, typ...... sad.gif

Tror inte du ska banta när du är Hyper. Vi som har Hypertyreos (Graves, Basedow, giftstruma, kärt barn osv) har ju en för hög, snabb ämnesomsättning. Även om det inte alltid syns utanpå. Jag som medicinerat för min Graves i drygt ett år har inte gått ner i vikt. Men, som en kompis som ville vara snäll sa - Tänk så mycket du hade vägt om du inte fått giftstruma whistling.gif

Hur det funkar med galla och LCHF-kost när gallblåsan är kvar vet jag inte, men efter att den är borttagen ska det inte vara ngt som helst problem. Ska prova bara jag kommer på vad jag kan ersätta bacon med. Tycker inte om smaken på bacon och det verkar ingå i alla recept confused.gif
Anki på Öland
CITAT (freya @ 09-01-2010, 20:40) *
...................bara jag kommer på vad jag kan ersätta bacon med. Tycker inte om smaken på bacon och det verkar ingå i alla recept confused.gif

Bacon kan du ersätta med precis vilket kött som helst som du gillar. Jag äter sällan bacon för i mina närmaste affärer har dom bara bacon med tillsatser och rökarom, skall jag ha bacon vill jag ha riktigt rökt bacon smile.gif
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (freya @ 09-01-2010, 20:40) *
Hur det funkar med galla och LCHF-kost när gallblåsan är kvar vet jag inte, men efter att den är borttagen ska det inte vara ngt som helst problem. Ska prova bara jag kommer på vad jag kan ersätta bacon med. Tycker inte om smaken på bacon och det verkar ingå i alla recept confused.gif

Jag har fått gallblåsan borttaget för minst 35 år sedan men jag kan inte äta fet mat. Mår genast dåligt av det och får besvär. Samma sak med vissa grönsaker.

Elisabeth
Christina i Taxinge~
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-01-2010, 21:14) *
Jag har fått gallblåsan borttaget för minst 35 år sedan men jag kan inte äta fet mat. Mår genast dåligt av det och får besvär. Samma sak med vissa grönsaker.
Elisabeth

Samma här!
Jag opererade bort gallblåsan 1976, men jag får kramp i gallgångarna fortfarande vid vissa tillfällen.
Det är inte så att man alltid kan vara tvärsäker på hur saker & ting fungerar......

1994 blev jag diagnostiserad med rätt svår Hypertyreos. Sen dess har jag gått igenom alla tänkbara behandlingar och äter nu förstås medicin. Men att ändra kosten så radikalt som till LCHF törs jag inte!
Min stora mage vänder sig vid blotta tanken rolleyes.gif
Det räcker med allt trassel som blev när jag slutade röka. Jag hade ju rökt i 43 år, hela mitt vuxna liv. Och rökningen påverkade ämnesomsättningen. När jag slutade röka blev det kaos i kroppen! Det var därför jag gick upp så mycket i vikt. Jag åt inte särskilt mycket mer eller annorlunda, men ämnesomsättningen var helt förvirrad och jag la på mig kilon.
Om jag äter som vanligt men mindre portioner och rör mig mycket mer, så kommer jag säkert att gå ner i vikt.
Det är jag övertygad om! yes.gif

Biggan_
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-01-2010, 21:50) *
Om jag äter som vanligt men mindre portioner och rör mig mycket mer, så kommer jag säkert att gå ner i vikt.

Det tror jag också! tummenupp.gif
Hej igen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-01-2010, 21:50) *
Samma här!
Jag opererade bort gallblåsan 1976, men jag får kramp i gallgångarna fortfarande vid vissa tillfällen.
Det är inte så att man alltid kan vara tvärsäker på hur saker & ting fungerar......

1994 blev jag diagnostiserad med rätt svår Hypertyreos. Sen dess har jag gått igenom alla tänkbara behandlingar och äter nu förstås medicin. Men att ändra kosten så radikalt som till LCHF törs jag inte!
Min stora mage vänder sig vid blotta tanken rolleyes.gif
Det räcker med allt trassel som blev när jag slutade röka. Jag hade ju rökt i 43 år, hela mitt vuxna liv. Och rökningen påverkade ämnesomsättningen. När jag slutade röka blev det kaos i kroppen! Det var därför jag gick upp så mycket i vikt. Jag åt inte särskilt mycket mer eller annorlunda, men ämnesomsättningen var helt förvirrad och jag la på mig kilon.

Undrar så varför inte giftstruma (hypertyreos/thyreotoxikos) opereras numera?
Maken fick diagnos hösten 1968 ... han gick ner från 63 - 49 kg på ett par veckor.
0pererades i dec-68 då större delen av körteln togs bort ... precis så mycket att han slapp ta sprutor
... han tar sedan dess Levaxin dagligen och
mår hur bra som helst.
Han slutade också röka för drygt 8 år sedan ... inga problem med vikt el annat i kroppen.

Tror säkert att du går ner dina kilon om intaget är mindre än uttaget.
Lycka till! wub.gif
Motti
Stekt fläsk på en macka whistling.gif inte att leka med.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 09-01-2010, 23:09) *
Stekt fläsk på en macka whistling.gif inte att leka med.

Stekt fläsk är gott men mackan hör inte hemma i LCHF.
Miro
Min svärmor äter LCHF så jag tittade i en av "doktor dahlquists" böcker, och ärligt talat, hon är ju inte klok...
Det finns skaer i förord och förklaringar som är sanna. Det finns också saker som är helt vanvettiga. Jag är molekylärbiolog, min sambo är naturvetarlärare, och vi satt faktiskt och skrattade oss igenom delar av boken...

Nu kan ju absolut dieten funka ändå! Men det är skrämmande att hon får så stort genomslag så hon med sin bakgrund kan linda in skaer i regelrätt "fikonspråk" som får det att låta trovärdigt för allmänheten.
Tack och lov gjorde hon bort sig med sina uttalanden om cancer och svininfluensa, så att folk inte tar henne på fullaste allvar längre.

Ang dieten finns det långtidsstudier som visar att i regel så finns det bara en sak som ger långvarigt resultat: minska intaget av kalorier, och ät ofta. Hur man gör det är nog rätt irrelevant och beroende av hur man vill äta och hur man håller sig mätt. De flesta äter för mkt helt enkelt.

Jag klarar inte av LCHF för jag blir illamående av den fettmängden, bokstavligen...
Anma
CITAT (Miro @ 10-01-2010, 10:31) *
Min svärmor äter LCHF så jag tittade i en av "doktor dahlquists" böcker, och ärligt talat, hon är ju inte klok...
Det finns skaer i förord och förklaringar som är sanna. Det finns också saker som är helt vanvettiga. Jag är molekylärbiolog, min sambo är naturvetarlärare, och vi satt faktiskt och skrattade oss igenom delar av boken...

Nu kan ju absolut dieten funka ändå! Men det är skrämmande att hon får så stort genomslag så hon med sin bakgrund kan linda in skaer i regelrätt "fikonspråk" som får det att låta trovärdigt för allmänheten.
Tack och lov gjorde hon bort sig med sina uttalanden om cancer och svininfluensa, så att folk inte tar henne på fullaste allvar längre.

Ang dieten finns det långtidsstudier som visar att i regel så finns det bara en sak som ger långvarigt resultat: minska intaget av kalorier, och ät ofta. Hur man gör det är nog rätt irrelevant och beroende av hur man vill äta och hur man håller sig mätt. De flesta äter för mkt helt enkelt.

Jag klarar inte av LCHF för jag blir illamående av den fettmängden, bokstavligen...

Vad är sant och vad är inte sant?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon